Je hebt veel tijd en geld gestoken in je B2B webshop, maar je klanten online bereiken lukt niet. Jouw webshop is er niet voor de lol, die moet geld opleveren. Dat begint met het binnenhalen van relevant verkeer voor jouw B2B webshop, want hoe meer relevante bezoekers op jouw webshop komen, des te groter de kans dat ze bij jou bestellen. Maar hoe zorg je er voor dat je meer verkeer krijgt naar je online shop? In deze blog leggen we het uit aan de hand van 5 verschillende groeistappen.
Op je webshop is ongetwijfeld al bestaande content. Maar is deze content wel geoptimaliseerd? Het is zonde om je tijd en geld te steken in het schrijven van teksten, als deze geen bezoekers aantrekken. Waar kun je je teksten dan op verbeteren? Begin met een goed zoekwoordenonderzoek voor zoekmachineoptimalisatie, zodat je begrijpt waar je potentiële klanten naar zoeken. Verwerk deze zoekwoorden in je titels, meta gegevens en tekst. Waar je nog meer aan kunt denken om meer bezoekers naar je B2B webshop te trekken:
Als je snel verkeer wilt binnenhalen, kun je kiezen voor adverteren. Adverteren op Google kan een effectieve manier zijn om relevant verkeer naar je B2B webshop te halen. Je kunt dan specifieke zoekwoorden bepalen en je advertenties tonen aan jouw potentiële klanten, die op zoek zijn naar jouw aanbod. Bij advertenties betaal je per klik. Daarom is het belangrijk om continue te focussen op de kwaliteit van je bezoekers. Want hoe beter de bezoeker, des te sneller deze koopt bij je.
Het plaatsen van extra content is een goede manier om organisch verkeer naar je webshop te trekken. Als je regelmatig waardevolle en relevante content plaatst voor je potentiële klanten, kom je hoger in de Google zoekresultaten terecht. Zo word je zichtbaarder voor je klanten en komt er meer verkeer naar je B2B webshop. Denk dan bijvoorbeeld aan het plaatsen van blogs, projecten, handleidingen, how-to artikelen, whitepapers, klantreviews en/of certificeringen.
Om een breder relevant publiek te trekken is social media een zeer goed hulpmiddel. Door proactief te zijn op social media kun je je potentiële klant ook via andere kanalen dan Google bereiken en verleiden om naar je B2B webshop te gaan. Begin met het kiezen op welk platform je potentiële klant actief is, bijvoorbeeld LinkedIn. Net zoals op je webshop moet je ervoor zorgen dat je interessante en relevante content plaatst op je social media. Laat je expertise zien in de teksten die je schrijft en zorg dat je content deelbaar is om interactie te stimuleren. Als je een doordachte sociale media strategie inzet, kun je nog meer relevante bezoekers naar je webshop halen die kopen bij jou.
Een effectieve methode om je klanten te verleiden naar je webshop is via e-mailmarketing. Start daarom vanaf het begin met het verzamelen van e-mailadressen. Dit kun je doen door het bieden van een exclusieve aanbieding of waardevolle content in ruil voor het inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Door e-mailmarketing in te zetten kun je je potentiële klanten teruglokken naar je B2B webshop en kun je de marketingkosten per verkoop halveren. Zorg ervoor dat je e-mails mobielvriendelijk zijn en niet te grote afbeeldingen of snufjes heeft. Hou het simpel en vergroot het verkeer naar je webshop!
Zet internet in voor de groei van je bedrijf! Samen maken we van internet jouw beste verkoper. Stap voor stap. Zodat jij doelgericht kunt werken aan groei.