Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Zo kies je een goede domeinnaam

25-08-2016 door Edwin

Je hebt een geweldig idee, nu nog een geweldige domeinnaam ….
Het kiezen van een domeinnaam kan een behoorlijke kluif zijn. Waar moet je op letten? Met deze 5 tips helpen we jou op de goede weg!   

domeinnaam kiezen

1.       Kies de juiste extensie

Er zijn heel wat mogelijke extensies voor achter je domeinnaam. De welbekende .nl, .com en .net bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig zien je ook extensies als .amsterdam. Wat is de meest geschikte extensie? Dat hangt helemaal af van je doelgroep. Zit je doelgroep in Nederland? Ga dan gewoon voor .nl. Bij een Duitse doelgroep kan je voor .de gaan en voor België kies je .be. Zit je doelgroep in verschillenden landen? Kies dan bij voorkeur voor een .com extensie.

Houd de gangbare en bekendere domeinnamen aan! Deze extensies stralen namelijk meer vertrouwen uit en worden bovendien makkelijker onthouden.

2.       Kies een domeinnaam die een sterke merknaam vormt

Het beste is een domeinnaam die een goed herkenbare merknaam vormt. Wat is dan een goede merknaam? Zo’n naam moet makkelijk te onthouden zijn, uniek en eenvoudig uit te spreken. Dit geldt bijvoorbeeld voor bekende domeinnamen als Google en Facebook

Een goed herkenbare merknaam is essentieel, omdat de meeste bezoekers hun beslissing niet nemen tijdens hun eerste bezoek aan je site. We hebben een steekproef genomen onder een aantal van onze klanten en het conversiepercentage van terugkerende bezoekers ligt gemiddeld 300% hoger dan dat van mensen die de sites voor de eerste keer bezochten! Het is dus van groot belang dat je bezoekers je op een later moment eenvoudig terug kunnen vinden. Je merknaam is daarbij je sterkste wapen.

Let bij het kiezen van je merknaam wel op de volgende twee zaken:

  • Voorkom cijfers in je merknaam (denk aan fashion4you) en gebruik zeker het cijfer 0 niet, omdat deze gemakkelijk verward wordt met de letter O.*
  • Voorkom dat je misbruik maakt van een Trademark. Je kan niet zomaar een bestaande merknaam inzetten. Verkoop je bijvoorbeeld Samsung telefoons, dan kan je niet zomaar een domein claimen met samsungtelefoons.nl

*Als je merknaam automatisch met een cijfer wordt geassocieerd, kan je hier wel gebruik van maken. Denk hierbij aan Formule 1 (formule1.nl) en NPO Radio 2 (nporadio2.nl).

3.       Gebruik zo mogelijk een belangrijke zoekterm

Het is ideaal om een belangrijke zoekterm in je domeinnaam op te nemen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dit kan autoriteit uitstralen naar de bezoekers en kan ervoor zorgen dat je hoger scoort in de organische zoekresultaten. Hoewel de impact van de domeinnaam op de zoekresultaten is afgenomen, weegt het nog wel mee.

4.       Houd het kort

Hier kunnen we kort over zijn. Een korte domeinnaam is makkelijker te onthouden en in te typen. Bovendien oogt een korte domeinnaam mooier bij het delen van de url en bij advertenties die de domeinnaam vermelden. Hoewel een korte naam het beste is, is het in de meeste gevallen beter geen afkortingen te gebruiken.  

 5.       Enkelvoud of meervoud? Streepje of aan elkaar?

Veel domeinnamen kunnen zowel in het enkelvoud als in het meervoud worden gebruikt. Kies simpelweg welke je het beste vindt klinken. We raden wel aan om beide varianten vast te leggen om te voorkomen dat de concurrentie ermee aan de haal gaat. Zorg dat de alternatieve optie doorlinkt naar degene die je hebt gekozen.

Als je een domeinnaam met meerdere woorden hebt gekozen, denk er dan deze zowel aan elkaar geschreven als met streepjes ertussen te registreren. Ook hiermee voorkom je dat de concurrentie misbruik kan maken van je domeinnaam. Je kunt ook nog overwegen om je domeinnaam met meerdere extensies te registreren.

Beschikbaarheid domeinnaam controleren

Heb je je ideale domeinnaam bedacht? Dan is het tijd om te kijken of deze beschikbaar is. Dit kan via verschillende tools online. Zoek maar eens op domeinnaam check. Als de domeinnaam beschikbaar is, kan je deze laten registeren. Dit kunnen wij ook voor je doen. Heb je interesse in een domeinnaam en registratie? Laat het ons weten, we helpen je graag verder.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Edwin
Edwin | Online Marketeer
De kracht van het internet benutten, daar help ik je graag mee! Om je webshop of website effectief in te zetten, ga ik voor je aan het werk met SEO, SEA en Social Media. Neem contact met mij op edwin@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina