Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Amazon en Bol.com marktplaatsen, een kans of een bedreiging?

16-01-2018 door Edwin

Webshop Amazon richt zich tegenwoordig steeds meer op de Nederlandse markt en met daarnaast de grote spelers als Bol.com en eBay, lijkt het voor een kleinschalige verkoper steeds lastiger om een goed draaiende webshop te realiseren. Loop je als webshopeigenaar inderdaad gevaar? Wij nemen de kansen- en bedreigingen door van deze marktplaatsen.

Kansen met verkoop op marktplaatsen

De marktplaatsen bieden verschillende kansen om jouw verkopen te verhogen.

Laagdrempelig en populair

De laatste jaren neemt de populariteit van externe verkoopplatformen flink toe. Steeds meer grote partijen stellen hun platform open voor externe verkopers.  Dit is een makkelijke manier om laagdrempelig je producten op de markt te brengen en te verkopen. Om je eigen producten op een marktplaats te verkopen moet je vaak alleen een ‘fee’ betalen voor gerealiseerde verkoop. Hiernaast heb je niet of nauwelijks marketingkosten. Een grote marktplaats heeft dagelijks grote hoeveelheden bezoekers waardoor je hier natuurlijk automatisch goed van kunt meeprofiteren.

Toegankelijk voor de internationale markt

Bij sommige externe verkoopplatformen is het mogelijk om je producten in een mum van tijd in aantal van de grootste West-Europese landen aan te bieden. Hierdoor zijn je producten gemakkelijk en snel voor de internationale markt toegankelijk, iets wat je misschien minder snel bereikt met je eigen webshop. Als je deze vertaalt moet je eerst weer autoriteit in het buitenland opbouwen.

Minder tijd en energie kwijt

Bij verschillende marktplaatsen kun je de klantenservice en logistieke afhandeling door hen laten doen, waardoor je op dat gebied voor de producten die je op een grote marktplaats aanbiedt, geen extra tijd en moeite kwijt bent. 

Gevaren en oplossingen

Zijn er dan geen gevaren? Die zijn er wel degelijk. Wanneer je besluit om producten via een marktplaats te verkopen, wil je natuurlijk proberen om op een bepaalde manier te realiseren dat consumenten vervolgens ook een kijkje nemen op je eigen webshop. Hier schuilen helaas enkele gevaren.

Verlies toegang tot klantdata

Wanneer je besluit om via een marktplaats te verkopen, verlies je toegang tot de klantdata. Met klantdata kan je je bezoekers adviseren, stimuleren en informeren. Wanneer je je producten via een marktplaats verkoopt, verlies je dus vaak dit machtsinstrument.

Verbod vermelding bedrijfsnaam

Bij bijvoorbeeld Amazon is het verboden om je eigen bedrijfsnaam bij het product te vermelden. Hierdoor is het voor consumenten en retailers moeilijk om herkenning bij klanten te krijgen.

Tip: Om dit aan te pakken zijn er wel een aantal trucjes om het verbod gedeeltelijk te omzeilen. Het is aan te raden om de verpakking van uw producten die worden verkocht op een grote marktplaats, te voorzien van je website-url.

P.s.: deze tip heb je niet van ons.

Neutrale weergave bij marktplaatsen

Bijkomend nadeel van het verkopen van je producten op een grote marktplaats is dat je product waarschijnlijk op een vrij neutrale manier aan de man wordt gebracht. Op de sites van grote aanbieders is de opbouw van de pagina’s vaak standaard. Amazon bijvoorbeeld richt zich vooral op de prijs en gemak voor consumenten. Productbeleving is voor hun van minder belang.

Prijs ligt onder druk

Waar je nog wel de macht over kunt uitoefenen is de prijs. Helaas is het natuurlijk ook een gegeven dat op sites van grote aanbieders sprake is van (hevige) prijsconcurrentie waardoor je marge op de producten minder kan worden.

Zelf aanbieden van product door aanbieder

Heb je een product te koop staan op een marktplaats die het erg goed doet? Dat is natuurlijk erg mooi want dan zal je er waarschijnlijk goed aan verdienen. Helaas is de kans groot dat een grote marktplaats als Bol.com dit opmerkt en ervoor kiest om het succesvolle product zelf aan te bieden. Dit heeft als gevolg dat zij een betere positie kunnen realiseren met vaak een lagere prijs.

Wanneer maak je gebruik van marktplaatsen?

Wij raden aan om voor een eigen webshop te gaan. Op deze manier heb je zelf de regie en het succes ervan in eigen hand. Echter zijn er gevallen waarbij je kan overwegen een marktplaats in te zetten.

Oudere modellen

Er zal vast een deel zijn van je assortiment dat een lagere prijsmarge heeft, bijvoorbeeld de oudere modellen. Wanneer je besluit om deze producten op een marktplaats te verkopen, loop je ten eerste weinig risico omdat het product toch al een lage prijsmarge heeft. Maar door de verkoop op een marktplaats genereer je wel meer aandacht voor je overige producten omdat je bijvoorbeeld je eigen website en eventueel een leuke actie op de verpakking kunt vermelden. Hierdoor kunnen producten met een lagere prijsmarge toch nog verkocht worden en krijgen de overige producten ook nog eens extra aandacht.

Win snel populariteit met nieuwe producten

Je kunt er ook voor kiezen om juist de nieuwste modellen enige tijd via een marktplaats te verkopen, om snel een hoog bereik te krijgen. Hierdoor wordt de populariteit van het product vergroot én weten de mensen door de verpakking e.d. je overige producten goed te vinden. Een win-win situatie dus!

Is mijn webshop wel opgewassen tegen dit geweld?

De vraag die bij jou misschien blijft hangen is: ‘Is mijn webshop wel opgewassen tegen dit geweld?’. Op dit antwoord kunnen we helder antwoord geven: Ja. Als je in je webshop producten aanbiedt die van goede kwaliteit zijn en als het producten betreffen waar mensen echt op zitten te wachten, dan ben je met je eigen webshop zeker opgewassen tegen het grove geweld van de grote spelers op de markt. Laat zien dat jij de specialist bent. Als jij je klanten iets goeds te bieden hebt en je site zit goed in elkaar, dan moet je webshop elke storm kunnen overleven. Uiteraard kunnen wij je hier goed bij helpen.

Zelf een webshop laten bouwen? Wij gaan graag met je rond de tafel om de webshop niet alleen te realiseren, maar ook tot het maken van een succes. Doe vandaag nog je aanvraag.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Edwin
Edwin | Online Marketeer
De kracht van het internet benutten, daar help ik je graag mee! Om je webshop of website effectief in te zetten, ga ik voor je aan het werk met SEO, SEA en Social Media. Neem contact met mij op edwin@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina