Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Attentie webshopeigenaren: ODR geschillencommissie vermelding nu verplicht!

18-04-2016 door Edwin

Attentie webshopeigenaren: ODR geschillencommissie vermelding nu verplicht!
Sinds februari 2016 kunnen consumenten en ondernemers uit verschillende landen eventuele geschillen melden in hun eigen taal, aan de juiste geschillencommissie. De Europese commissie heeft daarvoor het Online Dispute Resolution Platform opgericht. Sinds de oprichting van het ODR wordt de webwinkeleigenaar binnen de Europese E-commerce verplicht om een verwijzing naar deze geschillencommissie te vermelden op zijn w. Maar wat houdt het ODR-platform precies in en wat betekent dit voor jouw webshop?

E-commerce binnen de EU: Landgrenzen blijven belangrijk bij geschillen
Ondanks dat er vaak wordt gedacht dat de E-commerce binnen de EU gelijk staat aan een eengemaakte markt, is dit in de praktijk vaak niet het geval. Het kopen van producten of goederen uit het buitenland is een ding, maar waar moet je als consument of bedrijf heen als er een geschil ontstaat over niet conforme of afwijkende goederen of incorrecte prijsweergaven? Moet hij een procedure starten in zijn eigen land of in het land van de verkoper? En andersom, mag de verkoper zich verdedigen via een rechtsinstelling in zijn eigen land of moet hij zich verdedigen in het land van de koper?

Vertrouwen wekken door gebruik van het ODR-platform
Begin 2015 werd er in alle EU-lidstaten gestart met het oprichten van bemiddelings- en arbitrage-instellingen bij consumentengeschillen. Hierdoor ontstond het ODR-platform. Het Online Dispute Resolition is een web-based platform dat speciaal is ontworpen om consumenten die goederen of diensten online hebben gekocht te helpen met een geschil rondom de online aankoop.

Het ODR-platform kan daarom gezien worden als een informatiepunt. Hier kan de consument zich inlezen over zijn rechten en wat een buitengerechtelijke geschillenprocedure precies inhoudt. Consumenten en ondernemers hebben via het ODR-platform de mogelijkheid tot het invullen van een klachtenformulier. Naar aanleiding van dit klachtenformulier zal de ODR bepalen of de klacht gegrond is.

Door de procedure op het platform wordt degene met een klacht doorverwezen naar een nationaal geschilleninstelling. Zij zullen de klacht met behulp van een bemiddelaar, ombudsman, mediator of een klachtencommissie oplossen.

Wat zijn de concrete gevolgen voor de consument?
Waar je als consument voorheen niet wist waar je moest zijn als er zich een geschil voordeed naar aanleiding van die mooie tas die je besteld had uit Frankrijk, heb je nu de mogelijkheid om je klacht in te dienen bij het ODR-platform. Zij zullen de klacht doorspelen naar de Franse overheid, waarna zij het doorzetten naar de juiste arbitrage- of bemiddelingsinstelling.

Wat zijn de concrete gevolgen voor de webwinkeleigenaar?
Sinds februari 2016 is het verplicht om je klanten te informeren over het bestaan van het ODR-platform.

Je wordt verplicht om de volgende acties te ondernemen:

  • Op de website moet een link staan naar het ODR-platform als ook jouw eigen e-mailadres.
  • Bied je goederen aan door middel van een mailing? Dan moet de link en het e-mailadres ook in de mailing staan.
  • De gegevens van het ODR-platform en jouw e-mailadres moeten ook vermeld worden in de algemene verkoopvoorwaarden en in de contracten voor dienstverlening.

Deze acties gelden voor alle webshopeigenaren die hun producten of diensten verkopen aan consumenten of bedrijven in andere EU-lidstaten.

Wij gaan er natuurlijk vanuit dat je niet snel te maken zult krijgen met klachten en betwistingen rondom de verkopen van jouw product of dienst. Maar door het invoeren van deze regel ben jij alvast in lijn met de wettelijke bepalingen omtrent de Europese klachten en geschillen wetgeving!

 

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Edwin
Edwin | Online Marketeer
De kracht van het internet benutten, daar help ik je graag mee! Om je webshop of website effectief in te zetten, ga ik voor je aan het werk met SEO, SEA en Social Media. Neem contact met mij op edwin@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina