Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Author Rank – Game changing Google update

23-10-2012 door Edwin

1.     Wat is Author Rank?

Velen hebben er nog niet van gehoord: Author Rank. De weinigen die ervan gehoord hebben, hebben vaak nog niet door hoeveel impact Author Rank gaat hebben op de traditionele SEO. Tijd om u op de hoogte te stellen!

Zo'n 7 jaar geleden heeft Google een patent ingediend voor Agent Rank. Simpel gezegd staat er in dit patent dat Google de waardering en interactie naar aanleiding van content die een auteur heeft gedeeld mee kan laten wegen als rankingfactor. Er wordt gesuggereerd dat de content van meer gewaardeerde en populaire auteurs hoger kan scoren dan content zonder of met een minder autoritaire auteur.

Wanneer je autoriteit wilt laten meewegen in de ranking, dan is één onderdeel essentieel: Een solide manier om de autoriteit van een individu of bedrijf te bepalen. Aangezien Google deze middelen niet had, werd er jarenlang niets met de patenten gedaan.

In 2011 werd het duidelijk dat Author Rank nog steeds hoge prioriteit had bij Google. Dit kwam door de uitspraak van Eric Schmidt:

"It would be usefull if we had strong identity so we could weed spammers out"

Letterlijk de maand erna diende Google een aanvullend patent in voor een "portable identity platform", oftewel Google+. Een manier om de autoriteit van auteurs te meten is geboren en Author Rank kan ik werking treden.

De impact van Author Rank
In februari schreef AJ Kohn (SEO guru) een artikel over Author Rank. Hierin speculeerde hij dat het doorvoeren van Author Rank 'game changing' zal zijn en de impact groter dan de Panda en Pinguïn updates samen.

Author Rank zal Page Rank natuurlijk nooit vervangen, maar het is aanvullende informatie die grote invloed kan hebben op de Page Rank. De autoriteit van een individu of een bedrijf, gebaseerd op de online waardering en interactie, zegt namelijk veel over de kwaliteit van zijn content. Door middel van Author Rank zal sterke content dus op een betere manier beoordeeld kunnen worden. Het is dan ook niet de vraag of Google Author Rank uit zal rollen, maar wanneer.

De impact van Author Rank

Blijft de Page Rank dan nog wel belangrijk?

Zeker, de positie van een artikel zal in de toekomst bepaald worden door de combinatie Page Rank en Author Rank. Als u dus een artikel of een pagina hebt geschreven die laag scoort in de Page Rank, dan zal de kans dat deze pagina goed vindbaar wordt in Google nog steeds erg klein zijn, zelfs als u een goede Author Rank hebt. Traditionele vormen van optimalisatie (Link Buidling en tekstuele optimalisatie) behouden dus hun waarde.

2.     Waarom moet u klaar zijn voor Author Rank?

Alle signalen wijzen erop dat Google in de nabije toekomst Author Rank door gaat voeren: het benadrukken van het belang van social, Google Authorship, de continue inspanning om de betrouwbaarheid van websites te meten en de vooruitstrevende devaluatie van slechte links als rankingfactor. Mensen willen content lezen van kredietwaardige en deskundige auteurs. Het doorvoeren van Author Rank is niet meer dan logisch.

3.     Hoelang voor Author Rank wordt doorgevoerd?

Wanneer het precies doorgevoerd gaat worden is niet bekend. Dat het doorgevoerd gaat worden is wel zeker. Dus houdt er vanaf vandaag rekening mee!

Nu is de verwachting niet dat Google Author Rank het websitebezoek zal bombarderen zoals de Panda update destijds bij sommige websites heeft gedaan. Wel is het duidelijk dat het een enorme impact zal gaan hebben. Houdt u er dus op tijd rekening mee. Author Rank kan namelijk vandaag, morgen of over een jaar uitgerold worden. 

Factoren Author Rank

5.     Welke factoren spelen een rol in Author Rank?

Google overweegt meer dan 200 factoren om de Page Rank te bepalen. We kunnen er dan ook vanuit gaan dat veel factoren meer zullen wegen in het bepalen van de Author Rank. In het artikel van SEOMOZ is een goede inschatting gemaakt van factoren waarvan zij denken dat ze waarde toe zullen voegen aan uw Author Rank:

  • De gemiddelde Page Rank van de auteur zijn content;
  • Het gemiddelde aantal +1s en Google+ shares die de content van de auteur ontvangt;
  • Het aantal cirkels waarin de auteur is opgenomen op Google+;
  • Connecties met een andere auteur met een hoge Author Rank;
  • Het aantal websites waarop de content van de auteur is gepubliceerd;
  • De engagement naar aanleiding van de Google+ content (bijv. reacties op posts);
  • De on-site engagement naar aanleiding van artikelen (zoals een reactie op dit artikel);
  • Autoriteit indicatoren van buitenaf (bijv. Wikipedia pagina);
  • YouTube subscribers en/of engagement naar aanleiding van een video;
  • Alle autoriteit indicatoren op overige Social Media die Google betrouwbaar genoeg vindt;
  • Autoriteit indicatoren als gepubliceerde werken op Google Books of Google Scholar.

6.     Hoe kunt u vandaag beginnen met het opbouwen van uw Author Rank?

Allereerst moet u de Google Authorship instellen. Naast een mooie foto van uw Google+ account in de zoekresultaten, geeft Google Authorship u precies wat nodig is om hoog te scoren in Google Author Rank: een link tussen uw content en uw online identiteit. Hoe u de Google Authorship in kunt stellen is vindbaar op: https://plus.google.com/authorship. Ook zullen we dit nog toelichten in een aanvullend artikel.

Vergeet uw oude content niet

Wanneer u de Google Authorship hebt ingesteld is het verstandig alle kwaliteit content opsporen die u hebt geschreven en er zeker van zijn dat hier de rich snippets goed zijn ingesteld. Om hier zeker van te zijn kunt u gebruikmaken van de Rich Snippet Testing Tool. U wilt niet het risico lopen dat goede content niet wordt meegenomen in uw Author Rank.

Ga door (of start) met het schrijven van Killer Content

Wanneer u aan uw eigen Author Rank aan het werken bent is dit gemakkelijk. Voor een andere organisatie kan het lastiger zijn. Toch is het zo dat het niet uitmaakt in welke branche een organisatie zich bevindt; er is altijd wel een kans om content te schrijven die relevant en waardevol is.

7.     The Good Part

Hier vindt u sommige strategische manieren om aan uw Author Rank te gaan werken. We gebruiken de "u bent degene die het uitvoert" point of view, maar het concept is toepasbaar in elke context.

Schrijf content die het waard is om gedeeld te worden

Als u de ontwikkelingen hebt gevolgd op het gebied van linkbuilding, dan weet u dat het steeds belangrijker wordt om kwalitatieve content te creëren die u zelf kunt versprijden over het internet, en die door middel van het virale effect worden gedeeld door mensen die u hebt geïnteresseerd.

Bij Author Rank is het nog belangrijker dat u kwaliteitcontent schrijft. Uw autortiteit wordt namelijk grotendeels bepaald aan de hand van de engagement (interacties, likes en +1s) die u als auteur voor uw content ontvangt. SEOMOZ heeft in het artikel dat zij gedeeld hebben enkele acties genoteerd die slechte invloed zouden kunnen hebben op uw Author Rank:

  • Content publiceren op blog netwerken;
  • Gast posts door middel van een gast blogging community;
  • Schrijven van content waarbij keyword stuffing is toegepast of er veel grammaticale fouten in zitten;
  • Content aanmelden bij artikel verzamelplaatsen;
  • Roulerende artikelen.

In plaats daarvan, schrijf content die mensen willen delen, omdat ze het echt interessant vinden.

Specialiseer

Author Rank zal heel variabel in te zetten zijn (variabeler dan Page Rank), omdat u Author Rank kunt verdienen op verschillende onderwerpen. Bepaal waar u goed en gepassioneerd in bent en schrijf goede content over dit onderwerp. Natuurlijk kunt u proberen over veel verschillende onderdelen te schrijven, maar het is aannemelijk dat uw Author Rank dan op veel gebieden zwak zal zijn in plaats van sterk op één gebied.

Gebruik constant Google+

Vindt u Google+ niet leuk? Jammer dan! Google gaat uw cirkels gebruiken om uw Author Rank te bepalen. Dit betekent dan u er zeker van moet zijn dat mensen een reden hebben om u te volgen. Enkele snelle tips:

  • Plaats een aantal keer per dag updates;
  • Check uw update feed en de wereldwijde update feed en geef artikelen die u goed vindt een +1 of een comment;
  • Vul het ‘over’ gedeelte goed in. Mensen kunnen hieraan zien of het interessant is om u te volgen.

Word vrienden met relevante "Heavy Hitters"

Vind auteurs die logischerwijs een hogere Author Rank hebben dan u en ga aan de slag om in hun cirkels te komen. Naast het volgen van deze autoriteiten kunt u ook uw content aanbieden wanneer u weer iets geweldigs hebt geschreven.

Zoek ze op Google+ en begin op een natuurlijke manier een relatie te bouwen. Ook kunt u Facebook, Twitter en andere manieren van communiceren (in real life werkt het best) gebruiken, maar u wilt er zeker van zijn dat ze een Google+ profiel hebben.

Promoot uw Google+

Google gebruikt uw Google+ profiel om de content en uw identiteit aan elkaar te binden. Linkbuilding en optimaliseren van uw Google+ pagina kan daarom erg interessant zijn. Als uw Google+ pagina een hoge Page Rank heeft (ja, het heeft zijn eigen Page Rank) wanneer Author Rank lanceert, dan durven wij erop te wedden dat uw Author Rank door het dak gaat.

Help mensen in het echte leven

Woon lokale professionele bijeenkomsten bij, bied aan om gratis te spreken bij netwerkevenementen en zorg ervoor dat u een spreker bent bij conferenties. Wees oprecht en hulpvaardig. Aan het einde van uw presentatie kunt u de link leggen naar een blog post die u eerder die dag hebt gepubliceerd waarin de details nog eens nagelezen kunnen worden. Sit back and relax terwijl de Social Mentions en de links binnenstromen.

Overweeg ook eens om visitekaartjes achter te laten met uw Google+ profiel hierop.

Ga eropuit

Linkbuilding binnen uw website heeft veel minder waarde in vergelijking tot een backlink van een andere website. Dit komt, omdat Google vindt dat wanneer een link wordt geplaatst op een andere website naar jouw content het dus de moeite waard is om te delen en daarom ook de moeite waard is om hoger te worden weergegeven in Google.

Met Author Rank werkt dit hetzelfde. Probeer daarom met uw content op guest blogs te komen. Onthoud wel dat dit dezelfde gevaren met zich meebrengt als gewoon linkbuilding. Focus op websites met hoge kwaliteit en probeer daar uw content op te krijgen.

Wordt uw content op een slechte website geplaatst, dan kan dit directe invloed hebben op uw Author Rank, aangezien de content aan u als individu is gelinkt.

Dagelijkse checklist voor een verbetering in uw Author Rank

Uw Author Rank opbouwen hoort een organisch en geleidelijk proces te zijn. Een goede Author Rank kan niet worden bereikt in één dag, week of zelfs één maand. Wel is er een aantal activiteiten die u dagelijks uit kunt voeren om geleidelijk uw Author Rank te verbeteren:

  1. Check uw Google+ feed 5 keer per dag en reageer.
  2. Schrijf elke week een interessante blog post.
  3. Lees interessante blog posts op websites waar u een guest blogger wilt zijn en laat een kwaliteitsreactie achter. Start met het opbouwen van zichtbaarheid bij de auteurs editors.
  4. Zoek minstens 2 interessante mensen op Google+ en zorg voor interactie over iets dat ze hebben gepost.

8.     Conclusie

Jaren geleden besefte Google dat het aanbieden van betere resultaten af zou hangen van het identificeren en ranken van de auteurs die deze betere resultaten aanbieden. Tot de lancering van Google+ hadden ze een geweldig idee, maar geen manier om het van de grond te krijgen. Nu hebben ze alles wat nodig is: het idee (Agent Rank), het identiteitsplatform (Google+) en een verificatiemethode (Google Authorship). Alles wat nu nog maar hoeft te gebeuren is de puntjes op de i voor de ranking en het uitrollen van het algoritme.

De impact van Author Rank zal zo significant zijn dat we het net zo goed als een penalty kunnen zien voor de auteurs die slechte content delen. Nu weten we wat we moeten doen om een hoge Author Rank te krijgen. Start dus nu met het bouwen van uw Author Rank.

Dit artikel is origineel gepost op www.seomoz.com

Volg ons op Google+

Vindt u dit een waardevol artikel? Klik dan op de onderstaande link en voeg ons toe aan één van uw kringen. Wij delen zo vaak mogelijk interessante updates met betrekking tot Internet Marketing. Ook kunt u het artikel delen op verschillende Social Media door middel van de onderstaande knoppen.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Edwin
Edwin | Online Marketeer
De kracht van het internet benutten, daar help ik je graag mee! Om je webshop of website effectief in te zetten, ga ik voor je aan het werk met SEO, SEA en Social Media. Neem contact met mij op edwin@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina