Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Goede recensies nu nog belangrijker!

11-03-2013

Bent u al bezig met het verzamelen van recensies? Gefeliciteerd! De kans is groot dat u binnenkort beloond wordt met een betere positie in Google. Dit geldt natuurlijk alleen voor webshops met positieve recensies.

 

 

 

Hoofd spambestrijding van Google Matt Cutts op de SXSW Conferentie:

 “We have a potential launch later this year, maybe a little bit sooner, looking at the quality of merchants and whether we can do a better job on that, because we don’t want low quality experience merchants to be ranking in the search results”.

Vrij vertaald: Google wil webshops die een slechte ervaring bieden niet meer opnemen in de zoekresultaten. Later dit jaar komt er een update waarvan ze verwachten dat ze de kwaliteit van de webshops beter kunnen onderscheiden. Deze update zal webshops met slechte recensies dus lager plaatsen en vice versa.

In lijn met de lange termijn strategie

Google streeft al jaren naar betere resultaten voor haar gebruikers. Dit heeft zich geuit in Google Author Rank (kwaliteit van de content bepalen op basis van de autoriteit van de auteur) en een continue optimalisatie van de regionale resultaten. De positionering bepalen op basis van de ervaring van klanten van webshops is dus volledig in lijn met de lange termijn strategie.

Houdt Google zich wel aan haar rol?

Natuurlijk is het goed om gebruikers optimale resultaten te tonen. Tegelijkertijd kunnen we ons afvragen wie Google is om te bepalen of webshops voldoen aan de kwaliteitseisen van potentiële klanten. Webshops kunnen niet zonder Google. Het is een enge gedachte dat een formule nu gaat bepalen of uw service voldoende is om klanten te mogen bedienen.

Stappenplan om te kunnen profiteren van de toekomstige update

Google kennende kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met het anticiperen op toekomstige updates. We hebben onder andere bij de Google Author Rank gezien dat veel auteurs te laat in de boot stapten en nu hun vingers blauw typen om de achterstand in te halen. Daarom hieronder een stappenplan om te kunnen profiteren van de toekomstige update:

1. Usability van de webshop optimaliseren

Zonder goede basis zult u niet alleen weinig bestellingen ontvangen, het kan ook nog zijn dat de teleurgestelde bezoekers een slechte recensie achterlaten. Een goede basis in de vorm van een gebruikersvriendelijke webshop is dus essentieel voor online succes en om te kunnen profiteren van deze update.

2. Serviceplan opstellen

Er zijn altijd bezoekers met vragen. Door middel van een serviceplan kunt u procedures opstellen die u helpen om vragen op een efficiënte en vriendelijke wijze te behandelen. Mogelijkheden om betere service te verlenen zijn:

  • Een FAQ module instellen;
  • Duidelijke productomschrijvingen met specificaties tonen;
  • Bezoeker helpen met het maken van een keuze door middel van populaire producten;
  • Laagdrempelig contact door middel van chat en telefoon mogelijk maken.

3. Afspraken nakomen

Snelste levertijden, laagste prijzen, beste kwaliteit en niet goed geld terug. Prachtige beloften die de bezoeker zeker zal overtuigen om bij u te bestellen. Pas alleen wel op met deze beloften.

Veel consumenten evalueren hun beslissing. Wanneer ze ergens anders een kortere levertijd of een lagere prijs vinden voelen ze zich bedrogen. Zorg er dus voor dat u geen valse beloften maakt. Dan kunt u namelijk een recensie verwachten van een zeer ontevreden klant.

4. Verzamel recensies via een onafhankelijk platform

Natuurlijk weten we nog niet precies hoe Google gaat bepalen of de ervaring bij een webshop voldoet om een hoge positie te krijgen. Wel kunnen we er vanuit gaan dat recensies waar de webshop eigenaar invloed op heeft als niet relevant beoordeeld zullen worden. Zorg dus dat u uw tijd en moeite steekt in een onafhankelijk platform.

Het programma dat wij adviseren bij onze klanten is KiyOh. Dit is een simpel programma waarmee u tegen lage kosten gemakkelijk veel recensies kunt verzamelen. Ook kunnen de resultaten door middel van sterren in Google getoond worden en is er een simpele widget beschikbaar voor op de webshop.

5. Effectief reageren op klachten

Toch nog een slechte recensie? Reageer dan zo snel mogelijk met een oplossing. Zo kunt u een slechte recensie nog omvormen naar een tevreden klant die wellicht nog een keer bij u gaat bestellen.

Houd ook Social Media berichten over uw bedrijf in de gaten. Door in een publieke omgeving als Twitter een probleem op te lossen ervaart niet alleen de klant met een klacht een goede klantenservice, maar ziet het volledige netwerk van deze klant uw oplossinggerichte benadering.

Het is belangrijk dat u slechte recensies gaat waarderen. Het is namelijk een directe reflectie op uw service. Wij vermoeden dat 1 op de 10 een klacht meldt. Door middel van het behandelen van een klacht kunt u dus 10 klanten betere service laten ervaren.

Gegarandeerd meer resultaat

Of de update nu daadwerkelijk doorgevoerd wordt of niet, de bovenstaande adviezen gaan u gegarandeerd meer resultaat bezorgen. Een betere service betekent goede recensies dus meer nieuwe klanten, en meer tevreden klanten dus meer herhaalaankopen.

Vragen? Neem contact op!

Heeft u nog een vraag over het toepassen van de bovenstaande adviezen? Neem dan direct contact op. U kunt een bericht sturen via de website of uw vraag telefonisch stellen via 0184 424400.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina