Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Beslissingen nemen we niet bewust

20-06-2012

Deel deze blog:

In 2007 is door Ap Dijksterhuis aangetoond dat slechts 5% van de processen die zich in onze hersenen voordoen voortkomen uit datgene wat we het bewuste noemen.

Als 95% een onderbewuste keuze is, hoe kunnen we daar dan op inspelen als website eigenaren?

Het is niet gemakkelijk, maar zodra u de kunst doorheeft kunt u teksten schrijven die het onderbewuste optimaal aanspreken. U bezit dan een vermogen dat niet veel mensen hebben, puur omdat nog niet veel mensen er überhaupt mee bezig zijn.

Zes verleidingsprincipes die werken. Het onderbewuste brein is te beïnvloeden door middel van de zes verleidingsprincipes. Deze verleidingsprincipes zijn na langdurig onderzoek door Robert Cialdini, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Arizona, samengesteld.

1. WederkerigheidHet gevoel dat we bij iemand in het krijt staan is een knagend gevoel dat iemand blijft achtervolgen. Op dit gevoel kunt u inspelen op de website. Geef iets gratis weg, zoals waardevolle informatie, om de bezoeker bij u in het krijt te laten staan.

2. Commitment en consistentieHet principe van commitment en consistentie houdt in dat aan bezoekers eerst wordt gevraagd om zich op een bepaalde manier ergens mee te verbinden. Als ze eenmaal verbonden zijn willen ze consistent zijn en zijn dan gemakkelijker bereid om een veel grotere stap te zetten.

Voor een verzekeraar is het bijvoorbeeld een goede optie om de bezoeker eerst een premie te laten berekenen, voordat men de verzekering af moet sluiten. De bezoeker is dan committed door de premieberekening en wil door consistentie het traject voortzetten.

3. Sociale bewijskrachtHet spreekwoord - als één schaap over de dam is, volgen er meer - is nog steeds relevant. Sterker nog, er wordt steeds meer gebruiktgemaakt van dit principe. Bij vele grote webshops wordt er inmiddels op ingespeeld door middel van referenties, testimonia of reviews. Naast deze middelen van sociale bewijskracht is alleen laten zien hoeveel mensen de bezoeker voor zijn gegaan ook een goede mogelijkheid.

4. Sympathie
Sympathiek overkomen op uw website kan de websiteresultaten zeer ten goede komen.

Bezoekers van uw website zullen u sympathiek vinden als:

  • ze op u lijken (bijv. bijna dezelfde naam, dezelfde bril of dezelfde mentaliteit);
  • ze u aantrekkelijk vinden;
  • u complimenten geeft.

5. AutoriteitMensen hebben automatisch de behoefte om autoritaire bedrijven en personen te volgen en te geloven.

Autoriteit kan zich uiten in:

  • expertise;
  • onafhankelijkheid;
  • hiërarchie (rang, titel, status, kleding, inkomen, opleiding).

U kunt op de website autoriteit uitstralen door bijvoorbeeld uw bedrijfspand, keurmerken, certificaten en onderscheidingen weer te geven.

6. Schaarste
Een principe dat zeer veel effect kan hebben op het beslissingsproces van het onderbewuste brein is schaarste. Zodra een potentiële aankoop in het gedrang komt door een beperkte tijd van een actie of een gelimiteerde oplage zullen mensen meer haast hebben om het product te kopen.

Successen met de verleidingsprincipes. Wij passen al langere tijd succesvol de verleidingsprincipes van Robert Cialdini toe. Dit komt onder andere omdat onze tekstschrijver enkele dagen getraind is door één van de leading copywriters van Nederland, Aartjan van Erkel (copywriter voor o.a. Microsoft, SNS bank, NUON en ABN Amro). Wilt u ook een website laten maken met optimaal verleidende teksten die voldoen aan de eisen van Google? Neem dan contact op.

Binnenkort meerVolg Internetbureau AddVision dan op Facebook, Twitter en Linkedin en ontvang binnenkort nog één belangrijk geheim van het verleiden van het onderbewuste brein.

 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
13-08-2019 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
 Vacature: Online Marketeer
12-07-2019 Vacature: Online Marketeer
 5 redenen waarom jij zou moeten kiezen voor een maatwerk webshop!
17-06-2019 5 redenen waarom jij zou moeten kiezen voor een maatwerk webshop!
Deel deze blog: