Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Pak miscommunicatie met effectief communiceren

Pak miscommunicatie met effectief communiceren - Blog Pak miscommunicatie met effectief communiceren - Blog
Geschreven door Jenny op 27-03-2019 Je legt een opdracht neer bij een collega maar het eindresultaat is toch niet wat je bedoelde. Een vorm van miscommunicatie die nog steeds dagelijks voorkomt binnen bedrijven. Goede communicatie op de werkvloer is belangrijk voor een efficiënte werkwijze. De AWD-methode is een methode die miscommunicatie minimaliseert.

Leestijd: 5 minuten

Je legt een opdracht neer bij een collega maar het eindresultaat is toch niet wat je bedoelde. Een vorm van miscommunicatie die nog steeds dagelijks voorkomt binnen bedrijven. Goede communicatie op de werkvloer is belangrijk voor een efficiënte werkwijze. De AWD-methode is een methode die miscommunicatie minimaliseert.


Verbeter de communicatie op de werkvloer

AWD is de afkorting voor Aanleiding, Wens en Definitie. Het is zowel geschikt voor interne als externe communicatie. De methode schept duidelijkheid en is in iedere situatie toepasbaar. Gebruik deze communicatietechniek voor het opstellen van een opdracht of concretiseer de vraag van een klant.

We zullen hier de 3 stappen van de AWD-methode behandelen.

Stap 1: Aanleiding

Iedere situatie, elk probleem, heeft een aanleiding. Vaak komt namelijk een opdracht of vraag voor uit een probleem. Beschrijf in de aanleiding het probleem waar je tegenaan loopt. Vraag bij jezelf af wat de reden is van de opdracht of waar de vraag vandaan komt.

Bijvoorbeeld: Tijdens het optimaliseren van de website merkte ik dat we over verschillende 404-pagina's beschikken.

Stap 2: Wens

Na het afronden van de aanleiding, begin je met het beschrijven van jouw wens. Wat moet na het opleveren van de opdracht opgelost zijn? Of wat moet het antwoord op de vraag opleveren? Het beschrijven van jouw wens schept duidelijkheid over wat er opgeleverd moet worden.

Bijvoorbeeld: Alle pagina's van de website moeten beschikbaar zijn voor bezoekers.

Stap 3: Definitie

De laatste stap van deze communicatietechniek is het beschrijven van de definitie. Hierbij geef je informatie over de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om de wens te kunnen vervullen. Vaak zal je merken dat je hiervoor input nodig hebt van collega's of de klant.

Bijvoorbeeld: Alle 404-pagina's voorzien van een redirect.

De AWD-methode buiten AddVision

De AWD-methode begint ook buiten AddVision voet aan wal te zetten. Zo heeft één van onze collega's door middel van deze communicatietechniek een bekende kunnen helpen bij een penibel gesprek met zijn werkgever. En een oud collega betrapte zichzelf erop de AWD-methode toe te passen op zijn nieuwe werkplek:

"Maar dan concreet op papier gaan zetten... Ineens ging het vanzelf. Ik schrijf nog altijd volgens de Aanleiding, Wens, Definitie manier.Het zit echt forever ingebakken tussen mijn oren!" - Edwin van de Merbel, marketeer bij Bibelot

 

De AWD-methode buiten AddVision

Mogen wij het probleem van jouw website of webshop oplossen door middel van een AWD-tje? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om de top te behalen met jouw online omzet? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!