Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!

13-02-2019 door Jenny Westdijk

Deel deze blog:

Communicatietechniek AWD
Je legt een opdracht neer bij een collega maar het eindresultaat is toch niet wat je bedoelde. Een vorm van miscommunicatie die nog steeds dagelijks voorkomt binnen bedrijven. Goede communicatie op de werkvloer is belangrijk voor een efficiënte werkwijze. De AWD-methode is een methode die miscommunicatie minimaliseert. 


Verbeter de communicatie op de werkvloer

AWD is de afkorting voor Aanleiding, Wens en Definitie. Het is zowel geschikt voor interne als externe communicatie. De methode schept duidelijkheid en is in iedere situatie toepasbaar. Gebruik deze communicatietechniek voor het opstellen van een opdracht of concretiseer de vraag van een klant. 

We zullen hier de 3 stappen van de AWD-methode behandelen.

Stap 1: Aanleiding

Iedere situatie, elk probleem, heeft een aanleiding. Vaak komt namelijk een opdracht of vraag voor uit een probleem. Beschrijf in de aanleiding het probleem waar je tegenaan loopt. Vraag bij jezelf af wat de reden is van de opdracht of waar de vraag vandaan komt.

Bijvoorbeeld: Tijdens het optimaliseren van de website merkte ik dat we over verschillende 404-pagina's beschikken. 

Stap 2: Wens

Na het afronden van de aanleiding, begin je met het beschrijven van jouw wens. Wat moet na het opleveren van de opdracht opgelost zijn? Of wat moet het antwoord op de vraag opleveren? Het beschrijven van jouw wens schept duidelijkheid over wat er opgeleverd moet worden.

Bijvoorbeeld: Alle pagina's van de website moeten beschikbaar zijn voor bezoekers.

Stap 3: Definitie

De laatste stap van deze communicatietechniek is het beschrijven van de definitie. Hierbij geef je informatie over de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om de wens te kunnen vervullen. Vaak zal je merken dat je hiervoor input nodig hebt van collega's of de klant.

Bijvoorbeeld: Alle 404-pagina's voorzien van een redirect. 

De AWD-methode buiten AddVision

De AWD-methode begint ook buiten AddVision voet aan wal te zetten. Zo heeft één van onze collega's door middel van deze communicatietechniek een bekende kunnen helpen bij een penibel gesprek met zijn werkgever. En een oud collega betrapte zichzelf erop de AWD-methode toe te passen op zijn nieuwe werkplek:

"Maar dan concreet op papier gaan zetten... Ineens ging het vanzelf. Ik schrijf nog altijd volgens de Aanleiding, Wens, Definitie manier. Het zit echt forever ingebakken tussen mijn oren!" - Edwin van de Merbel, marketeer bij Bibelot

Mogen wij jouw probleem oplossen met een AWD-tje?

Mogen wij het probleem van jouw website of webshop oplossen door middel van een AWD-tje? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om de top te behalen met jouw online omzet? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

 Websitebezoekers omzetten in leads? IP Marketing maakt het mogelijk!
13-03-2019 Websitebezoekers omzetten in leads? IP Marketing maakt het mogelijk!
 Zo scoor jij beter in Google Maps!
27-02-2019 Zo scoor jij beter in Google Maps!
 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
13-02-2019 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
Jenny Westdijk
Jenny Westdijk | Online marketeer
Graag zet ik me voor je in om de top te bereiken in Google met jouw website.Neem contact met mij op jenny@addvision.nl Jenny Westdijk
Deel deze blog: