Sinds 30 juni 2022 is Google Ads overgestapt van uitgebreide tekstadvertenties op responsieve zoekadvertenties. Omdat deze advertenties flexibel zijn, kan Google voor jou testen welke combinaties het beste werken om jouw doel te behalen. Maar welke kansen bieden de responsieve zoekadvertenties jou?
Responsieve zoekadvertenties (ofwel Responsive Search Ads) zijn tekstadvertenties, waarbij je meerdere koppen en beschrijvingen opgeeft. Met de door jou opgegeven koppen en beschrijvingen stelt Google zelf automatisch de advertenties samen. Op deze manier test de zoekmachine aan de hand van machine learning welke combinaties het beste werken voor jou.
De onderdelen van responsieve zoekadvertenties
Responsieve zoekadvertenties bieden jou verschillende kansen:
1. Je bespaart tijd
In plaats van dat jezelf moet gaan testen welke combinaties het beste werken, zet je Google aan het werk. De zoekmachine bepaalt zelf welke combinatie wordt getoond en test wat het beste werkt. Wanneer je alle 15 koppen en 4 beschrijvingen hebt ingericht, kan Google Ads testen met maar liefst 43.680 combinaties.
2. Meer websitebezoekers
Omdat Google de advertenties steeds meer optimaliseert aan de hand van het zoekgedrag van de zoeker, behalen jouw advertenties meer klikken. Doorgaans groeit jouw doorklikpercentage met 5% tot 15% als je responsieve zoekadvertenties benut. En dus meer bezoekers op jouw website.
3. Je houdt zelf de controle
Je kunt zelf beslissen waar koppen en beschrijvingen komen te staan in de advertentie als ze worden getoond. Dit doe je door ze vast te pinnen. Hierbij heb je de keuze bij koppen uit kop 1, kop 2 of kop 3. Bij beschrijvingen heb je de keuze uit beschrijving 1 of beschrijving 2. Zo kun je zelf controle houden over de advertentie.
4. Responsief op alle apparaten
Responsieve zoekadvertenties passen zichzelf automatisch aan op basis van het apparaat waarop de advertentie wordt getoond. De advertentie zal bijvoorbeeld op een computer meer tekst bevatten dan op een mobiel. Hierbij wordt een zo relevant mogelijke boodschap getoond.
5. Google geeft je verbetertips
Bij responsieve zoekadvertenties wordt de kwaliteitsscore getoond, variërend van onvolledig, slecht, gemiddeld, goed tot uitstekend. Deze score meet de relevantie, kwaliteit en diversiteit van jouw advertentietekst. Ook worden er handige tips gegeven door Google Ads over hoe je de kwaliteit kunt verhogen.
6. Inzicht in de best presterende combinaties
Google Ads geeft jou inzicht in welke combinaties van koppen en beschrijvingen het beste werken en welke niet. Om het doorklikpercentage van de advertentie te verbeteren, kun je met dit inzicht aan de slag. Je kunt de slecht presterende koppen en beschrijvingen anders omschrijven of je maakt er geheel wat anders van.
Benieuwd hoe jij meer omzet uit jouw Google Advertenties haalt? Onze Google Ads scan geeft jou snel inzicht, zodat je grip hebt op jouw advertenties en kunt bijsturen.