Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Detaillisten - Tijd voor een webwinkel!

09-01-2012

De verwachting is dat detaillisten in de toekomst niet meer zonder webwinkel kunnen. Dit komt onder andere omdat het aantal verkopen via webshops elk jaar weer stijgt. ABN Amro is eind 2011 met een publicatie gekomen waaruit het belang van een webwinkel voor detaillisten blijkt. De voorspelling is dat het aantal consumenten dat cross channel hun aankopen zal doen in 2015 het recordpercentage van 54% zal bereiken. Tijd om uw winkel te positioneren op het internet. Vandaar 5 redenen om ook voor uw bedrijf een webwinkel te starten

1. Omzet webwinkels in 2011 met 10% gestegen De online omzet is in 2011 met  ongeveer 10% gestegen. Dit is een zeer sterke groei en de verwachtingen zijn dat deze trend doorzet. Als we naar het totaalplaatje kijken dan zien we echter dat de bestedingen van consumenten gaan dalen vanwege een daling van de koopkracht. Dit betekent dat er een verschuiving in de uitgaven van consumenten plaatsvindt van offline naar online. Natuurlijk heeft u een webwinkel nodig als u wilt profiteren van deze verschuiving.

2. Cross channel consumenten stijgen sterk in de aankomende jaren Cross channel betekent dat een consument zijn aankopen soms online en soms offline doet. In 2011 kochten 35% van de consumenten hun producten zowel online als offline. De verwachting is dat dit in 2015 doorstijgt naar 54%. Deze statistieken zijn tot stand gekomen in een onderzoek van de ABN Amro in samenwerking met CBW Mitex. Deze sterke toename wordt veroorzaakt door het groeiende vertrouwen in de webwinkels, het gemak dat het online winkelen biedt en de prijsvoordelen.

3. Consumenten zoeken en vergelijken zowel online als offline Een toename in de cross channel aankopen betekent ook dat meer consumenten zowel online als offline naar hetzelfde product gaan zoeken. De consumenten gaat dus eerst online de producten bekijken voordat ze de stad in gaan of andersom.

Hieronder twee voorbeelden: Offline > Online
U hebt een prachtige schoenenwinkel aan de oude gracht in Utrecht. Werkelijk een toplocatie! Er komt een jonge vrouw binnenlopen die op zoek is naar een nieuw paar laarzen voor de winter. U geeft de vrouw uw advies en samen vinden jullie de perfecte laars. Na het bekijken van het prijskaartje ziet u de twijfel. Het winkelbezoek eindigt met een smoesje dat ze later terugkomt. Weer tijd verpild denkt u.

Dit hoeft per definitie niet zo te zijn. Wat de jonge vrouw, die helemaal weg is van de laarzen, waarschijnlijk gaat doen, is vergelijken op het internet. Op zoek naar een lagere prijs. Als u deze vrouw vervolgens via het internet weer weet te bereiken, dan kunt u haar alsnog overtuigen.

Online > Offline
Wanneer u als retailer een webwinkel start, kunt u ook inspelen op de potentiële klanten die andersom zoeken. Eerst online en vervolgens offline. Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google en vergelijkingswebsites om bij de juiste retailer met het bijpassend assortiment te komen. Als u online goed gepositioneerd bent met een groot scala aan producten op uw webwinkel creëert u de mogelijkheid om ook online gevonden te worden door mensen die offline willen kopen.

4. Inspelen op alle koopmotieven Er zijn verschillende overwegingen waarom consumenten voor offline of voor online kopen kiezen. Deze top 10 koopmotieven hebben wij hieronder verder uitgewerkt.

Koopmotieven waarbij de offline winkel in het voordeel is:

Koopmotieven waarbij een webwinkel in het voordeel is:

U ziet dat u met een combinatie van een fysieke winkel en een webwinkel ideaal op de gehele top 10 inspeelt.

5. Slapende klanten activeren en nieuwe klanten werven Zoals we al eerder hebben besproken kunt u door middel van een webwinkel uw bereik sterk vergroten. Onder andere zoekende in Google als vergelijkers op verschillende websites vallen nu binnen uw bereik. Waar we het echter nog niet over hebben gehad is het activeren van slapende bezoekers. Naast een effectief verkoopkanaal is een webwinkel namelijk ook een uitstekend communicatiemiddel.

Gemakkelijk uw klantenbestand importeren
Internetbureau AddVision heeft speciale modules ontwikkeld waarmee u uw complete klantenbestand gemakkelijk kunt importeren. De bestaande klanten worden dan in uw beheer beschikbaar om te bewerken of te contacteren. Uiteraard is het ook mogelijk om een koppeling te leggen met uw interne automatisering, zodat beide systemen aan elkaar gekoppeld zijn.

Snel al uw slapende klanten activeren
Door middel van de mailingmodule van Internetbureau AddVision kunt u gemakkelijk een mailing ontwikkelen in uw huisstijl. U kunt aangeven naar wie het bericht wordt verstuurd. Zo kunt u gemakkelijk inspelen op de persoonlijke behoeften van uw klanten.

Persoonlijke berichten sturen in een handomdraai
In het klantenbeheer zitten verschillende functionaliteiten waarmee u het klantenbestand in verschillende doelgroepen kunt verdelen. Op deze manier kunt u aangeven welke doelgroep welke mailing moet ontvangen. Optioneel kan zelfs de aankoopgeschiedenis gebruikt worden voor de verdeling binnen uw klantenbestand.

Uw kans pakken? In een persoonlijk gesprek maken we een opzet wat er moet gebeuren om een succesvolle webwinkel op te zetten voor uw bedrijf. Hierbij kijken we niet alleen naar het bouwen van de webwinkel, maar ook hoe u de juiste bezoekers kunt trekken en optimaal vindbaar kunt zijn. Maak een afspraak of bel direct 0184-424400. Dan gaan wij vrijblijvend voor u aan de slag! Daarnaast kunt u direct meer informatie inwinnen over onze dienst website laten bouwen

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina