Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips

Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Home Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Home
Geschreven door Leonard op 28-06-2017 De Duitse markt is enorm; het is de 4e economie van de wereld. Exporteren naar ons buurland biedt veel kansen. Maar Duitsers laten zich niet gemakkelijk overtuigen. Lees onze 12 tips.

Leestijd: 5 minuten

Duitsland telt ruim 4,5 keer zoveel meer inwoners dan Nederland. De economie van Duitsland is de sterkste van Europa. Wereldwijd staat Duitsland op de vierde plek.

Actief worden in Duitsland biedt dus veel kansen. Maar starten in Duitsland is niet gemakkelijk. De Duitse doelgroep stelt duidelijk andere eisen aan webshop dan de Nederlandse. Neem daarom onze 12 tips door.


Tip 1: Ken de markt

Begin met een goede basis. Doe een marktonderzoek en verwerk dit in een marketingplan. Wie zijn de concurrenten? Worden vergelijkbare producten verkocht? Is de prijs vergelijkbaar?

Tip 2: Ken je klant

Wie is je doelgroep? Zijn er verschillen ten opzichte van je Nederlandse klanten? In Duitsland is de bedrijfscultuur formeler dan in Nederland. In zakelijke communicatie wordt daarom de u-vorm gebruikt (Sie). Op internet wordt het aanspreken van de consument met 'jij' (Du) over het algemeen wel geaccepteerd. Als je twijfelt, kies dan de u-vorm.

Tip 3: Kies een Duitse domeinnaam

Duitsers kopen het liefst in een Duitse webshop. Bedenk daarom een Duitse naam voor je bedrijf. Een naam die de lading goed dekt en registreer vervolgens een Duitse domeinnaam.

Tip 4: Zorg voor een goede vertaling

Een Duitser wil alleen in het Duits aangesproken worden. Dit dient uiteraard correct Duits zijn. Wanneer het niet juist vertaald is, dan zal een Duitse klant snel weer afhaken.

Tip 5: Regel een Duitse productweergave

Duitse consumenten zijn kritischer dan Nederlandse consumenten. Wanneer ze het gevoel hebben dat het een buitenlandse webshop is zullen ze minder snel bestellen. Dit zit hem vaak in de kleine details. In Duitsland wordt het Euro-teken namelijk achter de prijs geplaatst (en niet ervoor). Bij alle prijzen moet getoond worden of deze inclusief BTW zijn en wat de verzendkosten zijn (mag ook met een link). De levertijd moet verplicht bij het product vermeld worden.

De prijsinfo van der Stoffladen.

Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Tip 5: Regel een Duitse productweergave

Tip 6: Vraag een Duits keurmerk aan

Duitsers zijn gevoelig voor degelijkheid en betrouwbaarheid. Het vertrouwen wordt versterkt door het gebruik van een keurmerk (het is niet verplicht). Voorbeelden van keurmerken zijn:

  • Trusted Shops
  • TÜV-SÜD Safer Shopping
  • EHI geprüfter online-shop 
Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Tip 6: Vraag een Duits keurmerk aan

Tip 7: Bied Duitse betaalmethoden

Wil je een Duitse webshop starten moet je zorgen dat je Duitse klant ook kan betalen. Alleen betaalmethoden die men in Duitsland kan gebruiken mogen getoond worden met icoontjes en aangeboden worden in het bestelproces. iDeal is een Nederlandse uitvinding en kent men in Duitsland niet. Populaire betaalmethoden in Duitsland zijn: Paypal, Kauf auf rechnung (naar een Duitse bankrekening), Giropay (vergelijkbaar met iDeal) en KreditKarte.

Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Tip 7: Bied Duitse betaalmethoden

Tip 8: Neem een Duits postadres en telefoonnummer

Echt vertrouwen van de klant krijg je pas echt met een Duits postadres. Dit is een service die je kunt afnemen waarbij poststukken doorgestuurd worden naar je adres in Nederland. Dit kan zelfs voor retouren gebruikt worden. Vergeet ook niet een Duits telefoonnummer te nemen. Die kan je bijvoorbeeld doorschakelen naar een mobiele telefoon. Je moet dan natuurlijk wel in het Duits opnemen.

Tip 9: Voldoe aan de Duitse wet

Als je gaat starten met een Duitse shop is het belangrijk om aan de Duitse wet te voldoen. De Duitse wetgeving is heel erg strikt en moet precies opgevolgd worden. De Duitse wet garandeert heel veel voor de consument. Het moet voor de consument duidelijk zijn wat hij kan verwachten. Daarom moeten teksten op knoppen aan bepaalde voorwaarden voldoen. De laatste stap in het bestelproces mag bijvoorbeeld niet "bestellen" maar wel "jetzt kaufen" zijn.

Het gebeurt in Duitsland regelmatig dat concurrenten elkaar aanklagen, omdat de e-commerce wetgeving niet goed wordt opgevolgd. Dit kan tot een boete en het betalen van advocaatkosten leiden. Om dit te voorkomen moeten onder andere de juridische documenten in orde zijn:

  • Impressum met informatie over de rechtspersonen en auteursrechten;
  • Datenschutz met informatie over privacyrechten;
  • Widerruf met informatie over retourneren (moet ook in de mail met orderbevestiging);
  • AGB (Algemeine Geschäftsbedingungen) de algemene voorwaarden (moet in het bestelproces aangeboden worden). 

Tip 10: Regel de distributie

Na een succesvolle betaling moet deze uiteraard verzonden worden. Misschien is het verstandig om hiervoor een Duitse vervoerder te kiezen. DHL of Deutsche Post zijn in Duitsland bekende distributeurs.

Tip 11: Wees groen

Wanneer je naar Duitsland gaat exporteren ben je er verantwoordelijk voor dat het verpakkingsmateriaal in de recyclingkringloop terechtkomt. Er zijn gecertificeerde leveranciers van verpakkingsmateriaal. Je kunt ook je verpakkingen laten certificeren.

Duitse webshop starten? Lees onze 12 tips - Tip 11: Wees groen

Tip 12: Vergeet de marketing niet

Je krijgt niet vanzelf bezoekers uit Duitsland. Er moet ook nagedacht worden over marketing. Ook in Duitsland is Google de meest gebruikte zoekmachine (95%). Belangrijk is het starten met Linkbuilding en Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Denk ook na over andere marketingkanalen zoals Social Media, Banner campagnes en Google Adwords.

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.