Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

De KvK geeft het slechte voorbeeld

09-10-2013

Deel deze blog:

E-mailmarketing; veel bedrijven worstelen er nog mee. Ook de Kamer van Koophandel maakt nog dodelijke fouten in hun e-mailcommunicatie.

Hoe de KvK zijn e-maillijst weggooit

Op 09-10-13 ontvingen wij het onderstaande bericht. Dit is een mooi voorbeeld van hoe organisaties hun e-maillijst weg kunnen gooien:

Wat gaat hier fout?

Normaliter moet er actie ondernomen worden om in te stellen dat je geen mail meer wilt ontvangen. Nu moet je actie ondernemen om nog een keer in te stellen dat je mail wilt ontvangen. Dit terwijl je al bent ingeschreven voor de mailing. Vreemd toch?

Dergelijke acties zijn dodelijk voor je mailinglijst. Er gaan op drie punten (veel) inschrijvingen verloren:

1. Bij het openen van de mailing (COR)
Veel mensen openen bulkmails niet wanneer  ze druk bezig zijn. De mail wordt dus direct verwijderd of ze laten hem links liggen. Het percentage dat de mail wel opent wordt uitgedrukt in COR (Confirmed Open Rate).

2. Doorklikken naar de website (CTR)
Een tweede obstakel is doorklikken (CTR; Click Through Rate) naar de website. We zien dat dit percentage gemiddeld erg laag is. Niet gek; mensen hebben vaak belangrijkere dingen te doen dan het acteren naar aanleiding van een mailing. Zo is de kans groot dat er tegelijk met de mail van de KvK een mail van een belangrijke klant is binnengekomen. Waar zou u het eerst op reageren?

3. Bij het opnieuw inschrijven voor de mailing (Conversiepercentage)
Er zijn goede formulieren en slechte formulieren. Het formulier van de KvK is een perfect voorbeeld van een erg slecht formulier. Niet eens om hoe deze eruit ziet, maar voornamelijk om de informatie die ik in moet vullen.

Wat we bedoelen? De KvK heeft mij net een mail gestuurd en weet dus mijn e-mailadres. Ik heb mij eerder ingeschreven, dus ze weten mijn naam en geslacht. Ook de overige informatie moet haast wel bij de KvK bekend zijn. Waarom moet ik het dan nog een keer invullen?

Dat kan veel beter. Tegenwoordig is het voor de gemiddelde programmeur geen uitdaging meer om een webformulier automatisch in te vullen.

Hoeveel gaat er verloren?

Laten we eens kijken hoeveel inschrijvingen de KvK mogelijk verliest. Dit doen we op basis van twee benchmarks:

  • Het Nationale E-mail Benchmark 2013.
  • Het conversiepercentage benchmark van Google Analytics.

De benchmarks zijn:

COR32,88%(-62,22%)
CTR7,89%(-92,11%)
Conversie%1,50%(-98,50%)


Stel dat de mailing is verstuurd naar 200.000 ondernemers:

COR200.000-62,22% = 65.760
CTR65.760-92,11% = 5788
Conversie%5788-98,50% = 78

Dit betekent dus dat wanneer de mailing niet beter presteert dan de benchmarks en de mail naar 200.000 inschrijvingen is verstuurd, de maillijst is gereduceerd van 200.000 naar 78! Dat is een afname van meer dan 99,99%. Way to go KvK.

Ons advies

Draai deze actie terug. Stuur snel nog een mail waarin staat dat jullie er vanuit gaan dat men alle mails wil ontvangen wanneer ze niet reageren.

Misschien ook handig om in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen. Bel ons!

Update: reacties op Social Media

Ook op Social Media blijkt dat mensen ontevreden zijn over de mailing. Bekijk de onderstaande berichten:

Op Twitter:

Op Facebook:


 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
13-02-2019 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
 Online marketing: Deze trends en ontwikkelingen in 2019 mag je niet missen!
31-01-2019 Online marketing: Deze trends en ontwikkelingen in 2019 mag je niet missen!
 Mis niet de kans voor persoonlijk klantcontact met WhatsApp Business
23-01-2019 Mis niet de kans voor persoonlijk klantcontact met WhatsApp Business
Deel deze blog: