Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Google Maps optimalisatie

30-09-2011

Het internet biedt een gigantische hoeveelheid informatie die met de dag groter wordt. Al snel nadat internet populairder werd was er een enorme vraag naar het rangschikken van die informatie, zodat relevante informatie makkelijker vindbaar werd. Lokale vindbaarheid is een van de laatste grote ontwikkelingen in het rangschikken van de informatie. Google Maps is het meest vooruitstrevende medium als het gaat om rangschikken op plaats.

Google Maps wordt steeds gebruikvriendelijker met meer realtime informatie. Zo heeft Google zeer recent het actuele weer in Google Maps verwerkt. Verbeteringen in de gebruiksvriendelijkheid en gadgets als actueel weer zorgen voor meer gebruikers. Daarom gaan we vandaag in op het optimaal gebruikmaken van Google Maps. Zo kunt u uw lokale vindbaarheid verbeteren.

Het aanmaken van uw Google Maps account Om een Google Maps account aan te kunnen maken heeft u een Google Account nodig. Dit account is gemakkelijk aan te maken. Hieronder leggen wij door middel van stappen uit hoe het aanmaken van een Google Maps account werkt.

  • Ga naar Google Maps
  • Log in of maak een Google Account aan
  • Vul uw telefoonnummer in. Google gaat dan controleren of er al gegevens van uw bedrijf bekend zijn. Als dit het geval is dan scheelt dit invulwerk.

Na het volgen van de bovenstaande stappen is uw Google Maps account aangemaakt. U kunt nu aan de slag met het optimaal invullen van de gegevens.

Tip: Voor onze klanten hebben we standaard al een account aangemaakt. Heeft u de inloggegevens niet, dan kunt u die bij ons opvragen.

Optimaal invullen van uw Google Maps account Het is essentieël om de gegevens zo optimaal mogelijk in te vullen. Sommige gegevens spreken voor zich, zoals telefoon en openingstijden. Er kan namelijk weinig geoptimaliseerd worden aan een telefoonnummer of de openingstijden. Gegevens die meer aandacht nodig hebben beschrijven we hieronder.

Het optimaliseren van uw Google Maps pagina verdelen we in 2 stappen. Stap 1 is uw pagina optimaliseren voor vindbaarheid en stap 2 is uw Google Maps pagina optimaliseren voor de uitstraling van uw bedrijf.

1. Uw Google Maps pagina optimaliseren voor vindbaarheid

Bedrijf/instelling
Dit is een van de belangrijkste instellingen in Google Maps. Wat u hier invult wordt gebruikt als titel voor uw pagina. Net als de head-title in de organische zoekresultaten wegen de woorden uit de titel zwaar. Hieronder ziet u een voorbeeld van een titel:

Fout: Internetbureau AddVision BV
Goed: Internetbureau AddVision | Webdesign met maximaal resultaat!

We willen goed gevonden worden op Internetbureau, dus deze term gebruiken we als eerst. Vervolgens spreken we de bezoeker aan met de tekst "Webdesign met maximaal resultaat!"

Omschrijving
De omschrijving is ook van belang voor de vindbaarheid van uw Google Maps pagina. U kunt slechts 200 tekens gebruiken, dus we moeten zuinig met woorden zijn. Schrijf de tekst zo dat die de bezoeker zo persoonlijk mogelijk aanspreekt en zorg ervoor dat u de belangrijkste zoektermen (maximaal 3) regelmatig gebruikt.

Categorieën
Je mag 5 categorieën toevoegen. 1 daarvan moet overeenkomen met een bestaande categorie. Zorg er wederom voor dat uw zoekterm in deze instelling voorkomt. Gebruik de mogelijkheid volledig en vul 5 categorieën in.

Aanvullende details
De aanvullende details zijn nog een ideale mogelijkheid om uw belangrijke zoekwoorden nog eens te benadrukken. Als voorbeeld geeft Google "parkeermogelijkheid: Ja". Wij hebben het echter op deze manier ingevuld:

Aanvullende details in Google Maps

2. Uw Google Maps pagina uitstraling optimaliseren

Uw Google Maps pagina uitstraling optimaliseren is het makkelijke gedeelte van de optimalisatie. De key is dat uw pagina zo compleet mogelijk is. Upload foto's en video's indien aanwezig, vul de openingtijden, manier van betaling en alle adresgegeven in. Wat klanten en potentiële klanten ook kunnen waarderen zijn foto's van referenties.

Belangrijk voor zowel vindbaarheid als uitstraling

Google Maps biedt u ook de optie om referenties toe te laten voegen. Vraag klanten of ze een berichtje achter willen laten op uw Google Maps pagina.

Ondersteuning nodig?

Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina