Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Verlies geen posities door de Google Page Experience update!

16-09-2020 door Sander

Deel deze blog:

Leestijd: 5 minuten

In 2021 gooit Google zijn algoritme opnieuw flink op de schop. Zoals de naam "Google Page Experience update" al verklapt, zal de gebruikerservaring centraal staan tijdens deze update. Wil jij geen posities verliezen in Google? Dan is het tijd om dit serieus te nemen en jouw website klaar te stomen voor deze update!


Inhoudsopgave

De reden van de update ligt bij de basis van Google

Voor de reden achter de Google Page Experience update gaan we terug naar het doel van Google. De missie van de zoekmachine is om op elke zoekopdracht het beste antwoord te bieden. Om dit te bereiken, hanteert Google een formule die bestaat uit de volgende drie factoren:

  • Relevantie: Google moet de intentie achter de zoekopdracht kunnen begrijpen.
  • Kwaliteit: Google beoordeelt de kwaliteit van de content waarin het antwoord op de zoekopdracht wordt gegeven.
  • Gebruikerservaring: Google beoordeelt de gebruikerservaring van de website achter het antwoord.

De gebruikerservaring staat centraal in de update

In eerdere updates van het algoritme speelden voornamelijk de eerste twee factoren een rol. Toch heeft Google in de afgelopen jaren steeds meer de nadruk gelegd op de gebruikerservaring van websites. Voorbeelden hiervan zijn de verschuiving van desktop first naar mobile first en de paginasnelheid als ranking factor. Met de Google Page Experience update gaat de zoekmachine hier nog verder de nadruk op leggen.

De vijf onderdelen van Google Page Experience

In de update zullen vijf onderdelen op het gebied van gebruikerservaring worden meegenomen. Vier van de vijf onderdelen zijn al bestaande SEO ranking factors (factoren die de vindbaarheid van jouw website bepalen), maar Google gaat met de update hier nog harder op sturen. Het nieuwe onderdeel zijn de Core Web Vitals, bestaande uit drie factoren. De Core Web Vitals hebben op een hele andere manier invloed op het laden van een pagina. 

De vijf onderdelen van de Page Experience update
Afbeelding 1: De vijf onderdelen van de Page Experience update

De vier bestaande SEO ranking factoren

De vier bestaande SEO ranking factoren zijn: mobielvriendelijk, HTTPS, safe browsing en storende interstitials. Deze onderdelen worden al meegewogen in het bestaande algoritme. Echter dit was voor Google nog niet genoeg en wordt er met de nieuwe update nog meer nadruk op gelegd.

Mobielvriendelijkheid

In 2018 schreven we een blog over het feit dat 50% van de B2B zoekopdrachten toentertijd werden gedaan via mobiel. Dit percentage is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Zorg dus dat jouw website mobielvriendelijk is. Om dit te testen heeft Google een tool ontwikkeld.

HTTPS & Safe browsing

Deze onderdelen hebben te maken met de veiligheid van een website. De website kan hierover drie meldingen geven:

  • Beveiligd: De website heeft een beveiligde verbinding.
  • Info of Niet veilig: De website bevat mogelijk SSL issues.
  • Niet beveiligd of Gevaarlijk: De website heeft geen beveiligde weergave.

Storende interstitials

Hierbij draait het om storende en niet storende pop-ups. Een pop-up is storend als dit niet aansluit op de inhoud van de pagina. Denk hierbij aan e-mail inschrijvingen en aanbiedingen. Niet storende pop-ups, zoals het cookiebeleid, leeftijdscontrole en kleine pop-ups zoals een chatfunctie zijn wel toegestaan.



 

Afbeelding 2: Voorbeeld van een storende en niet storende pop-up

De drie nieuwe Web Core Vitals

De drie Core Web Vitals zullen met de Google Page Experience update hun intrede in het algoritme gaan maken. De factoren hebben betrekking op de laadsnelheid en ervaring van de gebruiker op pagina's. De Core Web Vitals zijn: 

  • Largest Contentful Paint (LCP): Het gaat hierbij om de laadsnelheid van de pagina. Dit hoort onder de 2,5 seconden te zijn. 
  • First Input Delay (FID): Meet de interactiviteit en de snelheid, waarin een actie wordt ondernomen door een bezoeker, zoals het klikken op een link of een button. Dit hoort onder de 100 milliseconden te zijn. 
  • Cumulative Lay-out Shift (CLS): Controleert of er elementen op de pagina verschuiven, waardoor het lastig is om de content te scannen of om op iets te kunnen klikken.

De update wordt in 2021 doorgevoerd

Wanneer in 2021 de Google Page Experience update wordt doorgevoerd, is nog niet bekend. Dit zal de zoekmachine zes maanden vooraf bekendmaken. Het vereist veel aanpassingen. Om die reden geeft Google websitebouwers genoeg tijd om de website klaar te stomen voor de update. Doen wij online marketing voor jou? Dan vind je in de kwartaalevaluatie een maatwerk oplossing voor jouw website!

Wil jij geen posities verliezen in Google?

Posities verliezen in Google is geen optie. Dus ben jij benieuwd wat er nodig is om jouw posities te behouden? Wij helpen je graag om jouw website klaar te stomen voor de Google Page Experience update. Op deze manier blijf jij je concurrentie voor. Neem voor meer informatie contact op met ons. We helpen je graag verder!

Aan de slag met Page Experience!

 Verlies geen posities door de Google Page Experience update!
16-09-2020 Verlies geen posities door de Google Page Experience update!
 Verhoog de gebruiksvriendelijkheid met de nieuwe reCAPTCHA!
25-06-2020 Verhoog de gebruiksvriendelijkheid met de nieuwe reCAPTCHA!
 Amazon.nl is een feit. Zet deze marketplace in als extra verkoopkanaal!
12-05-2020 Amazon.nl is een feit. Zet deze marketplace in als extra verkoopkanaal!
Deel deze blog: