Google update: Grote impact vindbaarheid!
16-03-2016 door Edwin
Op 22 februari 2016 heeft Google voor het eerst sinds jaren een update doorgevoerd die een grote impact heeft op alle in Google adverterende bedrijven. Google toont niet langer advertenties in de rechterkolom en voor de competitieve zoekwoorden niet meer drie, maar vier betaalde advertenties. Deze update van Google betekent het einde van de Google zoekresultaten zoals wij ze nu kennen en vraagt daarom een flinke aanpassing in onze werkwijze.
Wat is er precies veranderd?
Voorheen werden er altijd 3 advertenties bovenaan de pagina getoond en meerdere advertenties aan de rechterkant van de pagina. Sinds de Google update begin februari zijn de nummers 1, 2, 3 en 4 bovenaan de pagina (boven de vouw) geplaatst en de nummers 5, 6 en 7 onder de organische zoekresultaten.
![]() | ![]() |
Oud | Nieuw |
Google heeft twee uitzonderingen gemaakt waarin er toch resultaten worden getoond in de rechterkolom, namelijk bij:
- Google Shopping-campagnes
- Knowledge graph boxes (De knowledge graph toont extra relevante informatie over een bepaalde zoekopdracht. Zo geeft Google de gebruiker direct antwoord of juist de mogelijkheid om nog dieper te zoeken).
Gevolgen voor Adwords adverteerders
- Minder views en kliks voor jouw advertenties
- Stijgende cost-per-klik
De gevolgen zijn het grootst als je veel advertenties rechts had staan, omdat de top te duur was. In dat geval zal je namelijk snel een positiedaling en dus daling van bezoek kunnen verwachten.
Zoekresultaten onder de advertenties, maar ook advertenties op plek 5 of lager, zullen minder views en kliks krijgen. Wat wij op dit moment zien is dat de hoge advertentie plekken in Google gewilder zijn dan ooit. Er zijn tenslotte maar vier advertenties die boven de vouw worden weergeven. De verwachting is dan ook dat de prijs per klik (CPC) omhoog gaat. Om toch in de top 4 te eindigen zal er opgeboden moeten worden.
Gevolgen voor Google Organisch
Een extra aandachtspunt zijn de organische zoekresultaten. Door het verhogen van 3 naar 4 advertenties bovenaan zijn er nog maar 1 of 2 organische zoekresultaten in beeld. Als er lokale zoekresultaten of afbeeldingen worden getoond vallen de organische zoekresultaten zelfs helemaal weg boven de vouw.
En nu?
De eerste cijfers over het effect van de update druppelen binnen. Het is belangrijk om scherpere keuzes te maken. Waar ga je nu op inzetten? Adverteren wordt per klik duurder en je moet hoger staan in de organische (niet betaalde) resultaten om direct 'in beeld' te zijn. Als je niets doet, is de kans groot dat jouw site minder goed gaat presteren...
Wij hebben 6 strategieën geformuleerd waarmee je kunt reageren op deze aanpassing.
1. Starten met adverteren (als je dit nog niet doet)
2. Inzetten op longtail marketing
3. Scherpere keuzes maken in de Adwords zoektermen
4. Inzetten op andere kanalen
5. Inzetten op lokale SEO
6. Inzetten op conversieoptimalisatie
Ben je benieuwd welke strategie het beste bij jouw site past?
P.S.: Deze Google update heeft alleen betrekking op de desktop advertenties, niet op de mobiele zoekresultaten.