Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website?

Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website? - Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website? Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website? - Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website?
Geschreven door Ditmar op 15-12-2021 Door de explosieve stijging van het aantal bedrijven op internet wordt het steeds moeilijker om jezelf zichtbaar te maken met alleen een b2b website. Waarover moet je dan communiceren met klanten op je website of social media? In deze blog leggen we je uit hoe je het beste een contentkalender kan maken zodat klanten gemakkelijker jouw b2b website kunnen vinden.

Door de explosieve stijging van het aantal bedrijven op internet wordt het steeds moeilijker om jezelf zichtbaar te maken met alleen een b2b website. Waarover moet je dan communiceren met klanten op je website of social media? In deze blog leggen we je uit hoe je het beste een contentkalender kan maken zodat klanten gemakkelijker jouw b2b website kunnen vinden.

Stap 1: Wat is je doel?

Vaak krijgen wij te horen dat bedrijven content willen delen, maar nog niet weten wat ze willen communiceren. Het is daarom belangrijk dat je precies weet wat je doel is voordat je content creëert. Stap 1 bij het maken van een contentkalender voor jouw b2b website is bedenken welk doel je hebt. Wil je puur informatie delen en werken aan branding of is het genereren van nieuwe klanten je doel?

Stap 2: Voor wie maken we de content?

Het is een cliché, maar misschien wel de belangrijkste stap in het proces. Wie zijn je (potentiële) klanten en naar welke informatie zijn ze op zoek? In welke stap van het klantenproces bevinden ze zich? Bij deze vragen moet je stilstaan als je een effectieve contentkalender wilt maken.

 

 

Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website? - Stap 2: Voor wie maken we de content?

Stap 3: Wat voor soort content wil je maken?

Ben je sterk in videocontent? Dan is het aan te raden hiermee door te gaan. Voordat je een contentkalender maakt is het belangrijk dat je weet welke content bij je bedrijf past. Hierin heb je bijvoorbeeld de volgende keuzes:

  • Videocontent: het maken van vlogs of rapportages.
  • Blogs: informatieve blogs over ontwikkelingen in jouw branche of assortiment.
  • Socialmediaposts: hierin kan je alles kwijt van nieuwe werknemers tot links naar vacatures en blogs.
  • Afbeeldingen die inspelen op de actualiteit of nieuwe ontwikkelingen.

 

Stap 4: Wat heb je nodig om deze content te maken

Een leuk nieuw content idee is een goede eerste stap, maar vaak blijft het hierbij. Eén van de redenen hiervoor is het ontbreken van de juiste informatie. Wil je een tof nieuw product uit je assortiment toelichten en hier unieke content over schrijven? Wees dan niet bang om informatie op te vragen bij je leverancier. Jij hebt een nieuwe post op social media en de leverancier gratis publiciteit. Win-win toch?

Stap 5: Wanneer ga je de content publiceren?

Je hebt een b2b website laten bouwen, een grote lijst met nieuwe content ideeën ligt klaar, wat nu? Plan jouw content zorgvuldig in, je wilt natuurlijk niet 10 posts in 1 week en dan 2 maanden niks. Daarnaast kunnen evenementen als beurzen een boost geven aan je content. Heb je een nieuw product of dienst en wil je deze op de beurs tentoonstellen? Vergeet dan niet deze voortijdig te promoten op sociale media en je eigen b2b website.

 

 

Hoe maak je een B2B contentkalender voor jouw B2B website? - Stap 5: Wanneer ga je de content publiceren?

Stap 6: Welke kanalen zet je in?

Met het huidige aanbod aan sociale mediakanalen is het belangrijk dat je de juiste content op het juiste kanaal plaatst. Vraag jezelf dus goed af op welke kanalen je klanten actief zijn en welke content op welk kanaal past. Wil je een blog plaatsen over de huidige ontwikkelingen in jouw branche? Dan is LinkedIn een stuk beter dan Instagram.

Stap 7: Meet de uitkomsten van je content

Ben je benieuwd welke content het beste werkt voor jouw klanten? Meet dan de uitkomsten van je content. Zo kan je precies zien welke e-mails het meest geopend worden of welke blogs het meest gelezen worden. Dit is een goede indicatie van de effectiviteit van je content. Heb je dus een blog of post die effect heeft? Pas hier toekomstige content op aan om het meeste effect te realiseren.

Zelf beginnen met een b2b contentkalender voor jouw b2b website?

Wil je naast een b2b website laten bouwen ook de juiste contentstrategie opzetten? Het maken van een juiste contentkalender kan je hier goed bij helpen. Hulp nodig? Wij helpen je graag en maken een volledige contentkalender vol leuke ideeën voor jouw branche. Neem voor vragen contact met ons op.

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.