Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Hoe maak je een b2b contentkalender voor jouw b2b website?

15-12-2021 door Ditmar

Deel deze blog:

Stap 1: Wat is je doel?

Vaak krijgen wij te horen dat bedrijven content willen delen, maar nog niet weten wat ze willen communiceren. Het is daarom belangrijk dat je precies weet wat je doel is voordat je content creëert. Stap 1 bij het maken van een contentkalender voor jouw b2b website is bedenken welk doel je hebt. Wil je puur informatie delen en werken aan branding of is het genereren van nieuwe klanten je doel?

Stap 2: Voor wie maken we de content?

Het is een cliché, maar misschien wel de belangrijkste stap in het proces. Wie zijn je (potentiële) klanten en naar welke informatie zijn ze op zoek? In welke stap van het klantenproces bevinden ze zich? Bij deze vragen moet je stilstaan als je een effectieve contentkalender wilt maken.

Stap 3: Wat voor soort content wil je maken?

Ben je sterk in videocontent? Dan is het aan te raden hiermee door te gaan. Voordat je een contentkalender maakt is het belangrijk dat je weet welke content bij je bedrijf past. Hierin heb je bijvoorbeeld de volgende keuzes:

  • Videocontent: het maken van vlogs of rapportages.
  • Blogs: informatieve blogs over ontwikkelingen in jouw branche of assortiment.
  • Socialmediaposts: hierin kan je alles kwijt van nieuwe werknemers tot links naar vacatures en blogs.
  • Afbeeldingen die inspelen op de actualiteit of nieuwe ontwikkelingen.

Stap 4: Wat heb je nodig om deze content te maken

Een leuk nieuw content idee is een goede eerste stap, maar vaak blijft het hierbij. Eén van de redenen hiervoor is het ontbreken van de juiste informatie. Wil je een tof nieuw product uit je assortiment toelichten en hier unieke content over schrijven? Wees dan niet bang om informatie op te vragen bij je leverancier. Jij hebt een nieuwe post op social media en de leverancier gratis publiciteit. Win-win toch?

Stap 5: Wanneer ga je de content publiceren?

Je hebt een b2b website laten bouwen, een grote lijst met nieuwe content ideeën ligt klaar, wat nu? Plan jouw content zorgvuldig in, je wilt natuurlijk niet 10 posts in 1 week en dan 2 maanden niks. Daarnaast kunnen evenementen als beurzen een boost geven aan je content. Heb je een nieuw product of dienst en wil je deze op de beurs tentoonstellen? Vergeet dan niet deze voortijdig te promoten op sociale media en je eigen b2b website.

Stap 6: Welke kanalen zet je in?

Met het huidige aanbod aan sociale mediakanalen is het belangrijk dat je de juiste content op het juiste kanaal plaatst. Vraag jezelf dus goed af op welke kanalen je klanten actief zijn en welke content op welk kanaal past. Wil je een blog plaatsen over de huidige ontwikkelingen in jouw branche? Dan is LinkedIn een stuk beter dan Instagram.

Stap 7: Meet de uitkomsten van je content

Ben je benieuwd welke content het beste werkt voor jouw klanten? Meet dan de uitkomsten van je content. Zo kan je precies zien welke e-mails het meest geopend worden of welke blogs het meest gelezen worden. Dit is een goede indicatie van de effectiviteit van je content. Heb je dus een blog of post die effect heeft? Pas hier toekomstige content op aan om het meeste effect te realiseren.

Zelf beginnen met een b2b contentkalender voor jouw b2b website?

Wil je naast een b2b website laten bouwen ook de juiste contentstrategie opzetten? Het maken van een juiste contentkalender kan je hier goed bij helpen. Hulp nodig? Wij helpen je graag en maken een volledige contentkalender vol leuke ideeën voor jouw branche. Neem voor vragen contact met ons op.

Neem contact met ons op 

 5 tips om je website toegankelijk te maken voor mensen met een beperking
02-12-2022 5 tips om je website toegankelijk te maken voor mensen met een beperking
 De kansen die responsieve zoekadvertenties jou bieden
10-11-2022 De kansen die responsieve zoekadvertenties jou bieden
 Waarom een website laten maken de beste keuze is voor elk bedrijf
27-09-2022 Waarom een website laten maken de beste keuze is voor elk bedrijf
Deel deze blog: