Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

14 manieren om klanten te bereiken in Google

31-05-2017 door Edwin

Beter je klanten bereiken? Er zijn genoeg mogelijkheden met je website of webshop. In de zoekresultaten van Google alleen al stellen we 14 verschillende manieren om getoond te worden. Welke kansen weet jij al te benutten?

 

Featured snippet

Duidelijke en heldere antwoorden. Dat is waar het om draait bij de featured snippets bij Google. Onder de zoekopdracht verschijnt een direct antwoord met daarbij een link naar de website. Ideaal om goed op te vallen en veel verkeer naar je website te trekken. Bekijk hier bijvoorbeeld het resultaat als men zoekt op “wat is mbi”.

Featured snippet in Goolge

Local pack

Ieder bedrijf zou een profiel moeten hebben bij Google Mijn Bedrijf. Heb je dit nog niet geregeld? Dan val je compleet buiten de boot bij het zogenaamde local pack. De local pack laat relevante bedrijven in jouw buurt zien passend bij de zoekopdracht. Waarom mag je hier niet ontbreken? Vaak wordt de local pack bovenaan getoond. Sta je hier niet tussen val je weg onder de zogenaamde vouw en zullen velen jouw bedrijf nooit te zien krijgen.

Local pack in Google

Video’s

Bij bepaalde zoekopdrachten kunnen ook video’s getoond worden die passen bij de zoekopdracht. Mocht je hiervoor in aanmerking willen komen raden we aan dat je jouw video’s upload op YouTube. Vaak zijn het namelijk video’s van YouTube die hier vertoond worden. Als je wilt weten hoe je zorgt dat je gaat scoren met YouTube lees dan ons blog over YouTube optimalisatie en het toevoegen van ondertiteling aan je video’s.

YouTube video's in Google

Image pack

Heb je al eens gedacht aan afbeelding optimalisatie? Er is een toename in het aantal afbeeldingen die in de zoekresultaten worden getoond, maar sta jij daar al tussen? Het is interessant om hiertussen te komen. Na het bekijken van jouw afbeelding kunnen ze namelijk doorklikken naar jouw website. Hier liggen kansen die de concurrent vaak vergeet te verzilveren.

Afbeeldingen in Google

Site links

De site links verschijnen over het algemeen alleen bij zoekopdrachten die om een merknaam gaan. Er worden onder de beschrijving links getoond die naar specifieke pagina’s in de website verwijzen. Ideaal voor de zoekresultaten en optimale landing van bezoek, omdat ze hiermee sneller op de gewenste pagina zullen komen.

Site links in Google

Reviews

Wil je de clicktrough op jouw zoekresultaat verhogen en potentieel jouw rankings verhogen? Overweeg dan om reviews in te gaan zetten. In de zoekresultaten wordt de totaal beoordeling getoond en geven jou een voordeel op de concurrentie. Je valt meer op waardoor je de CTR’s naar jouw website kan verhogen.

Reviews in Google

News box 

Ben jij heel actief met nieuws en geef je met regelmaat updates, dan maak je kans op de news pack. Dit is bijna alleen maar weggelegd voor websites die als bekende nieuwsbron bekend staan. Denk hierbij aan nu.nl of RTL Z zoals je hieronder ziet.

Voorpaginanieuws Google

Local teaser

Dit is een uitgebreidere versie van de local pack. Dit zien we voornamelijk terug bij restaurants en hotels. Naast de naam van het bedrijf kunnen bijvoorbeeld ook dingen als het aantal sterren, prijs, een kleine omschrijving en een foto worden getoond. Daarnaast zijn er filters waardoor je als gebruiker snel naar je eigen voorkeur kan zoeken. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat iemand een boeking besluit te doen op basis van deze resultaten. Hiermee wordt nogmaals het belang aangetoond om je Google Mijn Bedrijf vandaag nog op orde te brengen als je dat nog niet hebt gedaan.

Local teaser in Google

Gerelateerde vragen (related questions)

Hier toont Google een overzicht van vragen die wellicht aansluiten bij de zoekopdracht. Daarbij vind je dan de antwoorden in een klein overzicht. Hoewel je wel verkeer gerelateerde zoekopdrachten ziet staan onderaan komt de vertoning vraag met antwoorden minder vaak voor.

Gerelateerde vragen in Google

Knowledge Card

De knowledge card is voor weinigen weggelegd. Deze card kan bijvoorbeeld een grafiek bevatten zoals hieronder getoond. Deze positie wordt meestal ingenomen door bronnen als Wikipedia. Hiervoor heb je een zeer hoge autoriteit nodig en hele sterke content.

Knowledge card in Google

Knowledge panel

Als je zoekt op “Nederland” treffen we een paneel links aan met daarin redelijk algemene en behapbare informatie. Dit wordt het knowledge panel genoemd. Ook deze resultaten worden veelal op websites als Wikipedia bepaald. Deze panels worden veelal getoond bij algemene zoekopdrachten. We zien het bijvoorbeeld ook regelmatig als je zoekt op een artiest, acteur of films.

Knowledge panel in Google

In depth article

Deze zijn moeilijk te onderscheiden van de normale resultaten, maar het gaat hierbij om artikelen die minstens uit 2000-5000 woorden bestaan en zijn vrijwel alleen te behalen door websites met een hoge autoriteit, bijvoorbeeld de website van de krant New Yorker zoals we hieronder zien.

In depth article in Google

Tweets

Bij sommige zoekopdrachten kunnen tweets getoond worden tussen de zoekopdrachten door. Het is hiervoor van belang dat je een account hebt waar je actief mee bent en veel volgers hebt en regelmatig interactie hebt met je volgers.

Twitter in Google

AdWords

Iedereen kent ze wel ondertussen, de advertenties die regelmatig verschijnen bij zoekopdrachten in Google. Deze kunnen zowel boven als onder de zoekresultaten getoond worden (rechts van de zoekresultaten is verleden tijd). Ze zijn te herkennen aan het groene vakje met daarin "Adv". 

AdWords advertentie Google

Google Shopping

Hier worden producten met een afbeelding en de prijs afgebeeld. Om hier te verschijnen moet je een Google Adwords shopping campagne opzetten en betaal je per klik op het product. De gebruiker landt hiermee direct op je webshop op de productpagina. Heel handig als je bijvoorbeeld de Maglite 4D verkoopt.

Google Shopping in Google resultaten

Meten is weten

Om al deze verschillende mogelijke resultaten in Google te monitoren maken wij gebruik van de MOZ. MOZ is een krachtig softwarepakket dat jouw posities en die van je concurrenten in de zoekmachines trackt en inzichtelijk maakt. Voorheen lag hierbij de focus op de doorsnee organische resultaten, maar met de nieuwste versie zijn alle bovenstaande resultaten ook te meten, en jouw aanwezigheid daarin.

Benieuwd waar jouw kansen liggen en hoe hierop in te spelen? Wij helpen je graag verder!

 

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Edwin
Edwin | Online Marketeer
De kracht van het internet benutten, daar help ik je graag mee! Om je webshop of website effectief in te zetten, ga ik voor je aan het werk met SEO, SEA en Social Media. Neem contact met mij op edwin@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina