Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Leer je klant automatisch kennen

04-12-2017 door Leonard

Bij de meeste webshops worden alle klanten over één kam geschoren. Ze krijgen elke keer opnieuw dezelfde producten en afbeeldingen te zien, ongeacht hun verleden. Het is alsof je de winkelbezoeker elke keer de hagelslag laat zien, terwijl hij altijd direct naar de wijnafdeling loopt. 

Je klant kennen gaat verder dan helpen

In veel gevallen moet de klant op internet zelf aan het werk en bedenken wat hij wil. Wanneer je weet wie je bezoeker is, waar hij woont en welke behoeften hij heeft kan je hem al vanzelf de juiste richting opsturen. Als je je klant kent kan je hem veel beter helpen.

Op internet wordt nog zelden website content heel specifiek op die ene bezoeker afgestemd. Bij predictive marketing gaat het over het automatisch leren kennen van je klant en daarop je communicatie afstemmen. 

Het webshop gebruik is een schat aan informatie

De manier waarop iemand je webshop gebruikt verraadt veel over wie hij is. De inspiratieblogs die gelezen worden, de bekeken categorieën en gebruikte filters laten iets zien van wie er achter de knoppen zit. Waarom zou je daar je communicatie niet op aanpassen? 

Klantvoorkeuren detecteren uit website gebruik

Iemand die altijd dure wijnen koopt, adviseer je toch geen goedkope? Als iemand altijd de rode wijn uitfiltert, waarom zorgen we dan niet dat de website daar automatisch op aangepast is bij zijn volgende bezoek? Je kunt uit het website gebruik automatisch afleiden wat de voorkeuren zijn van de klant. 

Voorspel toekomstig klantgedrag met historische data

Als je een stapje verder wilt gaan zet je ook predictive marketing in. Dat betekent dat je in historische data (automatisch) patronen ontdekt om toekomstig klantgedrag te voorspellen. Deze patronen leg je naast het webshop gebruik van de nieuwe bezoeker. Zo kan je vrij nauwkeurig voorspellen wat voor type klant je website gebruikt en daarop je communicatie aanpassen. 

Begrijp wat de klantbehoefte is

De belangrijkste les is dat je moet zorgen dat je klant zich begrepen voelt. Herkent hij zich in de afbeeldingen en teksten? De webshop moet aansluiten op zijn behoeften en daardoor moet hij ervaren dat hij aan het juiste adres is. 

Is predictive marketing een stap te ver?

Met predictive marketing vang je het gedrag van je bezoeker op. Op basis daarvan pas je automatisch je communicatie aan. Wanneer dat een stap te ver is, zorg dan in ieder geval dat je de bezoeker zoveel mogelijk probeert te helpen. Geef antwoord op de vragen die een bezoeker heeft. Help hem om een keuze te maken, bijvoorbeeld met een goed ingericht productfilter. 

Je klant centraal stellen is basis van marketing

Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon. De kruidenier van vroeger kende zijn klanten, wist hun leefsituatie en hun aankoopverleden. Hij kon als de beste bijpassende producten adviseren. Bij internetmarketing kan je daar veel van leren. De basis van marketing verandert daarom niet, maar wordt op internet niet altijd toegepast. 

Lees ook onze blogberichten: Beslissingen nemen we niet bewust en Internetmarketinglessen van Hartog’s volkoren uit Amsterdam

PS: Leonard schrijft deze blog naar aanleiding van een seminar Predictive marketing bij Copernica.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Leonard
Leonard | Online marketeer
Graag zet ik me voor je in om internet voor je bedrijf tot een succes te maken.Neem contact met mij op leonard@addvision.nl
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina