Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Online marketing: Deze trends en ontwikkelingen in 2019 mag je niet missen!

06-03-2019 door Jenny

Deel deze blog:

De eerste maand van 2019 is alweer voorbij. Wat gaat er gebeuren op het gebied van online marketing in dit jaar? Waar moet jij als ondernemer op inspelen? Deze trends en ontwikkelingen op het gebied van internet marketing mag je absoluut niet missen. 


Trend 1: Roep het hardop met voice search

We schreven er al eerder over, de opkomst van spraakgestuurde techniek met Google Assistant. Naar verwachting zal de helft van de zoekopdrachten in 2020 via deze nieuwe technologie gaan. Ook al staat voice search in ons kikkerlandje nog in de 'kinderschoenen', nergens anders werd de stemassistent van Google zo vaak geraadpleegd als in Nederland.

Langere zoekopdrachten en open vragen
Volgens onderzoeken spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut uit en typen zij er 40 per minuut. De gemiddelde zoekopdracht die via voice search verloopt is dan ook langer. Hierbij stellen gebruikers vaak open vragen. Speel hier op in door de kans van vraaggestuurde zoekopdrachten te benutten.

De ontwikkeling van voice search in de toekomst
Voice search zal in een snel tempo geïntegreerd gaan worden in verschillende apps en websites door onder andere de Cloud: Speech-to-Text. Een API waarmee ontwikkelaars de spraakgestuurde technologie kunnen beïnvloeden. Ook zal Google de intentie van gebruikers beter leren begrijpen door middel van data. Dit zal naar verwachting de accuraatheid van apparaten verbeteren, de basis voor exponentiële groei van voice search.

Trend 2: Artifical Intelligence zal verder gaan ontwikkelen

Artifical Intelligence (AI), ook wel Kunstmatige Intelligentie (KI) genoemd is de intelligentie die tentoongesteld wordt door machines. Big data, machine learning en slimme algoritmes vallen onder AI. De invloed hiervan gaat toenemen en zal gaan zorgen voor een technologische revolutie. 

Google Ads gemakkelijker te gebruiken door automatisering
Deze automatiseringstrend is ook binnen zoekmachines zichtbaar. Google wil graag dat alle bedrijven gebruik kunnen maken van Google Ads en gelooft dat automatisering de helpende hand biedt om het bedrijven gemakkelijker te maken. In het afgelopen jaar heeft Google hiervoor 'Smart Campaigns' geïntroduceerd.

Trend 3: Chatten met een chatbot

Je hebt vast en zeker wel eens gebruik gemaakt van een chatbot, Siri of Google Assistant? Ze variëren van een slimme spraak assistent tot een simpele chatfunctie. Verwacht wordt dat deze chatbots steeds vaker zullen gaan dienen als het eerste kanaal voor het contact met een klant en zal over een paar jaar niet meer weg te denken zijn.

Chatbots nemen een deel van jouw werk over
De chatbots zullen steeds beter worden: menselijker, service-georiënteerd, datagedreven en meer spraakgestuurd te bedienen zijn. Maar wat levert de chatbot jou als ondernemer op?

  • Ze zijn goedkoper dan menselijk personeel
  • Reageren razendsnel op de vragen van jouw klanten
  • Gaan de dialoog aan met jouw websitebezoekers

Trend 4: Van handmatige naar automatische biedingen

Programmatic advertising staat voor het werken met een systeem om jouw biedstrategie (gedeeltelijk) te automatiseren. Naar verwachting zal het aantal digitaal ingekochte advertentieruimtes gaan stijgen. Hiervan zal in 2020 ruim 85% door geautomatiseerde kanalen worden beheerd.

Efficiënt jouw doelgroep bereiken
Afhankelijk van het doel van een campagne, bereik je met een geautomatiseerde biedstrategie jouw doelgroep het beste. Real time bidding: het tonen van de juiste advertentie aan de juiste gebruiker op het juiste moment. Met deze strategie kan een automatisch systeem veel efficiënter grip houden op de kosten per klik (CPC). Dit zal resulteren in hogere conversies en verlaagde acquisitiekosten. 

Trend 5: Meer conversies door middel van video's 

Zoals hierboven al is beschreven zal er steeds meer geadverteerd gaan worden. Het adverteren met video's zal hierin een belangrijke rol gaan spelen. Internetgebruikers bekijken namelijk steeds meer video's. Voorspeld is dat 82% van het internetverkeer in 2021 zal bestaan uit video's. Een meerderheid van de consumenten, zo'n 72%, geeft aan liever een product-video te bekijken dan een tekst er over te lezen. Ruim 80% van deze consumenten geeft zelfs aan overtuigd te zijn om tot aankoop over te gaan na het zien van een video.

1001 mogelijkheden om te adverteren met video's
Het monteren van een video hoeft niet veel te kosten en kan zorgen voor meer conversies dan een afbeelding van een product. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om te adverteren met video's. Maak gebruik van platformen als YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat en andere kanalen om te zorgen voor interactie met de consument. 

Trend 6: Post jouw Stories op social media

Posts op social media die na 24 uur verdwijnen. Waar het social media kanaal Snapchat met de Stories begon, hebben andere kanalen als Instagram, Facebook en WhatsApp het al snel overgenomen. Inmiddels hebben ook YouTube en Skype ze in het leven geroepen. De Stories zijn een nieuwe vorm van content die het qua populariteit winnen van een 'gewone' post op de tijdlijn van jouw social media kanaal. 

Wat je moeten weten over Stories
Wat zijn nou precies die Stories?

  • De Stories verdwijnen na een dag: ze hebben een levensduur van 24 uur
  • De Stories zijn visueel van aard: in de vorm van een foto of filmpje
  • De Stories worden het meest op mobiel bekeken: ze hebben full-screen weergave 
  • De Stories worden vaak bekeken: vooral door mensen die je al volgen

Pas je contenstrategie aan en adverteer met Stories
De tip: pas je contentstrategie op de Stories aan en maak gebruik van de mogelijkheden om te adverteren via Stories op Facebook en Instagram. Tussen 2016 en 2017 groeide de Stories namelijk 15 keer harder dan het gewone nieuwsoverzicht. Facebook verwacht dat deze ontwikkeling ook in 2019 zal gaan doorzetten en steeds meer Stories bekeken en gedeeld zullen worden.

Trend 7: De mobiel verslaat de televisie in 2019

Het gebruik van mobiele telefoons is in de afgelopen jaren flink gestegen. We spenderen met zijn alle gemiddeld 3.5 uur per dag op dat kleine scherm. Verwacht wordt dat dit alleen nog maar zal toenemen en in 2019 de televisie voorbij gaat als medium waar de meeste tijd aan wordt besteedt. 

Van televisie reclame naar Micro-moments
Deze ontwikkeling heeft invloed op het consumentengedrag en hoe jij de aandacht trekt van de consument. Google speelt in op deze veranderingen met Micro-moments. Het inzetten van jouw boodschap op een duidelijke en beknopte manier, zodat het de consument aanspreekt. Maak gebruik van deze Micro-moments in jouw customer journey. Speel in op de momenten waarin consumenten snel een beslissing moeten maken, als: 'wat gaan we eten?'. 

Trend 8: Ga aan de slag met personalisatie

Word jij ook zo geïrriteerd van advertenties of aanbiedingen die niet relevant zijn voor jou? Doe er dan zelf wat aan voor jouw consumenten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen gefrustreerd raken bij het zien content die geen rekening houden met hun wensen of gewoon simpelweg niet relevant zijn. Wil je op een positieve manier opvallen bij jouw doelgroep? Maak dan gebruik van personalisatie.

Het draait allemaal om data
Speel in op de wensen van een consument door middel van persoonlijke productaanbevelingen. Doe dit door gebruik te maken van big data en slimme algoritmes. Hiermee krijg je inzicht in het gedrag van jouw consumenten, iets wat je kunt gebruiken om de juiste klant te voorzien van de juiste aanbevelingen en productsuggesties.

E-mail is het kanaal voor personalisatie
E-mail is een kanaal waar personalisatie heel goed kan worden ingezet. Het aanspreken van iemand bij zijn naam in een e-mail wordt al als persoonlijk ervaren. Speel nog beter in op de wensen van jouw klanten door hun persoonlijk interesses te laten opgeven. Hierdoor kun je dynamische nieuwsbrieven opstellen die relevant zijn voor klanten met dezelfde interesses. Of ga nog een stapje verder met marketing automation. Stuur 1-op-1 mails aan een klant op basis van triggers. Deze e-mails scoren minstens 3 keer zo goed als massamails.

Trend 9: Het verbeteren van de omnichannel-strategie

Op het gebied van de integratie tussen online en offline is er steeds meer mogelijk. Ondernemers kunnen steeds meer gebruik maken van verschillende online marketing-kanalen om het aantal winkelbezoekers te stimuleren. Verwacht wordt dat de aankomende jaren het aantal features en programma's op het gebied van online naar offline zal toenemen.

Van online naar offline
Google heeft de 'affiliate location extensions' gelanceerd. Een extensie voor Search en Display-campagnes, die ondernemers de mogelijkheid biedt om aan te geven waar het product wordt verkocht. De eerste testdata laat zien dat bij deze extensie het doorklikpercentage (CTR) met 15% stijgt. Ook kunnen adverteerders hiermee inzicht krijgen in de locaties van bezoekers. Bing lanceerde de 'local inventory ads'. Deze feature geeft ondernemers de mogelijkheid om te adverteren met de voorraad van winkel(s). 

Aan de slag met deze trends en ontwikkelingen? Wij helpen je graag verder. Neem voor meer informatie contact met ons op!

Bronnen: FrankwatchingKGOM 

 De geheimen van een professionele webshop
27-09-2019 De geheimen van een professionele webshop
 Vacature: Online Marketeer
04-09-2019 Vacature: Online Marketeer
 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
13-08-2019 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
Jenny
Jenny | Online marketeer
Graag zet ik me voor je in om de top te bereiken in Google met jouw website.Neem contact met mij op jenny@addvision.nl Jenny Westdijk
Deel deze blog: