Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Verhoog de gebruiksvriendelijkheid met de nieuwe reCAPTCHA!

25-06-2020 door Sander

Deel deze blog:

We hebben ze allemaal wel eens voorbij zien komen, de afbeeldingen waarbij je de vakjes met daarin een auto moest aanvinken. In een latere versie voldeed een vinkje om aan te geven dat je geen bot bent. Spam is natuurlijk heel vervelend maar de controles komen de gebruiksvriendelijkheid van je website niet ten goede. Dat is verleden tijd met de verbeterde derde versie van reCAPTCHA, deze heeft minder invloed op de gebruikservaring van jouw bezoekers.


Nooit meer een inbox vol spam

ReCAPTCHA is een beveiligingsmaatregel die ontwikkeld is door Google om te voorkomen dat een websitebeheerder wordt overspoeld met spam. Dit vond plaats door een kleine puzzel op te lossen en in een latere versie met behulp van een vinkje.

De verbeterde reCAPTCHA V3

Als het gaat om gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers was de tweede versie al een hele vooruitgang. De reCAPTCHA V3 gaat nog een stapje verder als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers. In deze versie wordt namelijk op basis van de 'risicoscore' bepaald of bij een bepaalde interactie verdere verificatie nodig is. Indien de interactie voldoende scoort ondervindt de bezoeker geen last meer van de reCAPTCHA. Door reCAPTCHA te installeren wordt de kans op spam kleiner zonder daarbij afbreuk te doen aan de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Verificatie van de interactie

De risicoscore van de reCAPTCHA V3 is bepalend als het gaat om de verificatie van de interactie. Hoe deze versie van reCAPTCHA werkt voor de bezoeker is afhankelijk van de score van de interactie. Bij een score van 1,0 (menselijke interactie) kan de gebruiker de interactie voltooien zonder merkbare tussenkomst van de reCAPTCHA. Op basis van de score is namelijk al bepaald dat het gaat om een menselijke interactie. Als er een score wordt behaald van 0,0 (kans op een bot) is dit een ander verhaal. Hierbij is het mogelijk om verdere verificatie te vereisen in de vorm van bijvoorbeeld tweefactorauthenticatie.

Invloed op de risicoscore

De risicoscore wordt bepaald op basis van verschillende factoren. Zo kan er bijvoorbeeld naar de volgende factoren worden gekeken om te bepalen of het gaat om een menselijke interactie of een bot:

  • IP-adres: Er wordt gekeken of het IP-adres eerder herkend is als bot.
  • Bronnen: Een bot laadt geen foto’s en andere elementen, iets wat een normale gebruiker wel doet.
  • Surfgedrag: Wordt er op alle mogelijk plekken geklikt of wordt er rustig door de website gescrold?
  • Zoekgeschiedenis: Bots hebben geen zoekgeschiedenis.

Contactformulieren eenvoudig verzenden

Wil jij de gebruiksvriendelijkheid van je website vergroten? Wij helpen je daar graag mee door reCAPTCHA te installeren. Neem dan contact met ons op!

Aan de slag met reCAPTCHA!

 Verhoog de gebruiksvriendelijkheid met de nieuwe reCAPTCHA!
25-06-2020 Verhoog de gebruiksvriendelijkheid met de nieuwe reCAPTCHA!
 Amazon.nl is een feit. Zet deze marketplace in als extra verkoopkanaal!
12-05-2020 Amazon.nl is een feit. Zet deze marketplace in als extra verkoopkanaal!
 Update (coronavirus): de dienstverlening van AddVision gewaarborgd
20-03-2020 Update (coronavirus): de dienstverlening van AddVision gewaarborgd
Deel deze blog: