Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!

13-08-2019 door Jenny

Deel deze blog:

Het aantal B2B webshops stijgt. Steeds meer groothandels en productiebedrijven zetten een webshop in als extra verkoopkanaal. Volgens Statista's B2B eCommerce rapport bereikte de verkoop van de wereldwijde B2B eCommerce-markt in 2018 een waarde van $ 10,6 biljoen. Het jaar ervoor was dit nog $ 7,7 biljoen. De waarde van de B2B eCommerce-markt was in 2018 5 keer zo groot als die van de B2C eCommerce-markt. Maar hoe blijf jij voor op de concurrentie met jouw B2B webshop?


Toon de prijzen van de producten

Prijstransparantie is altijd een issue in een B2B omgeving. Veel groothandels en productiebedrijven tonen geen prijzen, maar bieden bezoekers de mogelijkheid om een offerte aan te vragen. Wanneer jij deze concurrenten slimmer af wil zijn, raden wij het aan om altijd een prijs te tonen bij je producten. Dit kan de nettoprijs zijn, maar mag ook een adviesprijs zijn. Bij het ontbreken van de prijzen worden jouw producten niet meegenomen in de vergelijking die een inkoper maakt en kun je de order vergeten.

Neem de mobielvriendelijkheid serieus 

Steeds vaker worden B2B zoekopdrachten via de mobiel uitgevoerd. Meer dan de helft van de inkopers zeggen te wisselen van leverancier wanneer de mobiele ervaring van de webshop niet goed is. Reden genoeg om (meer) rekening te houden met de mobielvriendelijkheid van jouw B2B webshop. Met een mobielvriendelijke webshop bied je de bezoeker een betere ervaring. Wat zich zal omzetten in meer conversies. Daarnaast heeft de mobielvriendelijkheid ook effect op jouw vindbaarheid. 

Zorg voor een unieke positionering

Om 'one of a kind' te zijn tussen het aantal stijgende B2B webshops, is het belangrijk om jouw eigen positie en positionering duidelijk in kaart te hebben. Denk na over wat jouw onderscheidend vermogen is en wat jouw unique buying reasons (UBR's) zijn? Welk voordeel bied jij wat de concurrenten niet bieden? En hoe ga jij jouw webshop in de markt zetten? Vragen die jij jezelf moet stellen om als B2B webshop uniek te zijn en de concurrentie een paar stappen voor te zijn.

Bedien de bezoeker op zijn wenken

Uit onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de online shoppers geen aankoop doet bij een webshop die niet beschikbaar is in de eigen taal of valuta. Hier kun je op inspelen door de webshop te lanceren in verschillende talen. Biedt bezoekers nog meer gebruikersgemak door jouw B2B webshop te voorzien van een gemakkelijke navigatie en meerdere betaalopties. Van betalen op rekening tot Apple Pay. Maak het aanmaken van een nieuw klantenaccount eenvoudig, door alleen het broodnodige te vragen bij inschrijving.

Wind de klant om je vinger heen

B2B webshops zijn erg afhankelijk van herhaalaankopen. Daarom is het belangrijk om te focussen op klantenbinding. Toon op basis van data gerelateerde producten en bij het plaatsen van een bestelling, producten die andere mensen ook kochten. Bied klanten de mogelijkheid om eerder bestelde producten op te slaan voor een volgende bestelling. Maak gepersonaliseerde nieuwsbrieven en acties. Dit op basis van de verkregen data over het koopgedrag van de klanten. 

Laat nu jouw B2B webshop maken

Jouw B2B webshop laten maken? Wij bouwen een professionele B2B webshop die aan jouw wensen voldoet. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder! 

Maak nu een afspraak! 

 De geheimen van een professionele webshop
27-09-2019 De geheimen van een professionele webshop
 Vacature: Online Marketeer
04-09-2019 Vacature: Online Marketeer
 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
13-08-2019 Wees je concurrenten voor met jouw B2B webshop!
Jenny
Jenny | Online marketeer
Graag zet ik me voor je in om de top te bereiken in Google met jouw website.Neem contact met mij op jenny@addvision.nl Jenny Westdijk
Deel deze blog: