Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Mis niet de kans voor persoonlijk klantcontact met WhatsApp Business

23-01-2019 door Jenny Westdijk

Deel deze blog:

WhatsApp voor persoonlijk klantcontact

Met dagelijks 8,3 miljoen gebruikers is WhatsApp niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse consument. WhatsApp Business biedt de kans om persoonlijk klantcontact in te zetten. Benut jij als ondernemer deze kans van WhatsApp Business al?


WhatsApp Business voor bedrijven

Het lijkt erop dat WhatsApp de uitkomst is voor het inzetten van een online webcarekanaal. Persoonlijk contact met klanten via een medium dat ze altijd bij de hand hebben, het kan haast niet gemakkelijker. Om hierop in te spelen heeft WhatsApp sinds 2018 WhatsApp Business in het leven geroepen. Een versie van WhatsApp speciaal voor bedrijven.

De voordelen van WhatsApp Business

Ondanks dat meer dan 80% van de Nederlandse bedrijven WhatsApp Business niet inzet als communicatiemiddel, biedt de App veel voordelen voor zakelijk gebruik:

  • Afgeschermd kanaal: Bij het gebruik maken van social media-kanalen als Facebook, Instagram en Twitter zijn de berichten en reacties van consumenten voor iedereen zichtbaar. WhatsApp Business is een afgeschermd kanaal die de mogelijkheid biedt om persoonlijk klantcontact te hebben.
  • Meest gebruikte platform: Ruim 75% van de Nederlandse consumenten maakt gebruik van WhatsApp. In vergelijking met de bekendste social mediakanalen is WhatsApp het meest gebruikte platform in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
  • Hoog gebruiksgemak: Met WhatsApp kun je snel een klant informeren over de stand van zaken via een bericht of een order eenvoudig verzenden door middel van een foto of bijlage. De groene en blauwe vinkjes geven de klant inzicht in de voortgang van het verzonden bericht.

De nadelen van WhatsApp Business

Naast voordelen heeft het gebruik van WhatsApp Business ook nadelen:

  • Kosten en reclame: WhatsApp brengt kosten in rekening voor reacties na 24 uur. Daarnaast starten ze in 2019 met het tonen van reclames.
  • Extra communicatiekanaal: Voor de werknemers op de afdeling klantenservice komt er een extra kanaal bij en zal moeten worden geïntegreerd in de werkzaamheden.
  • Verwachtingen van de klant: Klanten verwachten een snelle reactie bij communicatie via WhatsApp. Het is dus onmogelijk om vragen lang te laten liggen.

In slechts 3 stappen geïnstalleerd

Het installeren van WhatsApp Business is eenvoudig en binnen slechts 3 stappen afgerond. Na de eerste 2 stappen ben je gereed om te communiceren met je klanten en de derde stap maakt het gebruik maken van WhatsApp Business gemakkelijker. 

Stap 1: Het downloaden van WhatsApp Business

WhatsApp Business is op dit moment alleen nog maar beschikbaar is voor Android-gebruikers. De versie voor iOS is 'in progress'. Na het downloaden van de App in de Google Play Store, dien je een telefoonnummer te verifiëren. Hiervoor kun je kiezen uit het vaste telefoonnummer van jouw bedrijf of een mobiel nummer dat nog niet in gebruik is bij WhatsApp. Vervolgens ontvang je een sms of heb je de keuze om de in te voeren code doorgebeld te krijgen.  

Stap 2: De bedrijfsinformatie invullen

Na het verifiëren ga je door naar de volgende stap. Het invullen van de bedrijfsinformatie. Het invoeren van de bedrijfsnaam is hierbij verplicht en het toevoegen van een profielfoto is mogelijk. Om te zorgen voor herkenning bij klanten is het aangeraden om jouw bedrijfslogo als profielfoto in te stellen. Vervolgens ben je klaar om te chatten met jouw klanten.

Stap 3: WhatsApp Business op jouw computer

WhatsApp Web maakt het mogelijk om te chatten met klanten via jouw computer. Ideaal toch? Om hiervan gebruik te maken voer je de volgende stappen uit:

1. Computer: Ga naar web.whatsapp.com
2. Telefoon: Ga naar Menu of Instellingen en selecteer WhatsApp Web.
3. Telefoon: Scan de QR-code op de website.

Is het niet gelukt?
Laat ons je helpen

De mogelijkheden van WhatsApp Business

WhatsApp Business biedt bedrijven mogelijkheden die bij de 'normale' versie van WhatsApp niet toegepast kunnen worden:

  • Aanvullende informatie: Vul je profiel aan met aanvullende informatie over het bedrijf. Mogelijkheden zijn: het adres, de locatie op de kaart, de categorie van het bedrijf, een uitgebreide omschrijving, de openingstijden, het e-mailadres en de website.
  • Statistieken: Met WhatsApp Business kun je de statistieken inzien. Krijg inzicht in het aantal verzonden-, afgeleverde-, gelezen en ontvangen berichten van jouw WhatsApp-account.
  • Berichtinstellingen: De App biedt de mogelijkheid om automatische berichten in te stellen. Maak gebruik van een persoonlijke begroeting, een afwezigheidsbericht of een snel antwoord bij veel gestelde vragen.

Het chatten met jouw klanten

Het chatten via WhatsApp Business gaat in principe op dezelfde manier als bij de 'normale' versie van WhatsApp. Jouw klanten maken bij het communiceren gebruik van hun originele WhatsApp en jij maakt gebruik van de Business-versie. Het is mogelijk om telefoonnummers op te slaan. Op deze manier kun je in het vervolg klanten herkennen aan de naam en beter van dienst zijn.

Koppel Whatsapp Business aan jouw website of webshop 

Maak het je klanten gemakkelijk door op jouw website of webshop een koppeling te plaatsen naar WhatsApp. Hierdoor hoeven klanten niet eerst jouw zakelijke nummer op te slaan om een chat te starten. Het inzetten van de koppeling is ook mogelijk bij de desktopversie van een website of webshop door de inzet van WhatsApp Web.  

De inzet van WhatsApp Business bij KLM

KLM maakt gebruik van WhatsApp Business en biedt klanten de mogelijkheid om vragen te stellen. Naast het stellen van vragen is het ook mogelijk om informatie te ontvangen over jouw vlucht en je boarding pass te ontvangen via een bijlage op WhatsApp. 

Hierbij de video:



Onderscheid je merk met WhatsApp

Jij als ondernemer kunt je onderscheiden van de bekende ketens door niet alleen gebruik te maken van WhatsApp, maar ook door op een snelle en leuke manier te reageren. Steeds meer consumenten gaan gebruik maken van WhatsApp voor het stellen van hun vragen, zorg dus dat jij deze kans niet mist.

Direct starten met WhatsApp Business of meer informatie hierover? Wij helpen je graag verder!

Neem contact op

 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
13-02-2019 Pak miscommunicatie aan en start vandaag nog met effectief communiceren!
 Online marketing: Deze trends en ontwikkelingen in 2019 mag je niet missen!
31-01-2019 Online marketing: Deze trends en ontwikkelingen in 2019 mag je niet missen!
 Mis niet de kans voor persoonlijk klantcontact met WhatsApp Business
23-01-2019 Mis niet de kans voor persoonlijk klantcontact met WhatsApp Business
Jenny Westdijk
Jenny Westdijk | Online marketeer
Graag zet ik me voor je in om de top te bereiken in Google met jouw website.Neem contact met mij op jenny@addvision.nl Jenny Westdijk
Deel deze blog: