Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Word gevonden op Google met E-E-A-T

Word gevonden op Google met E-E-A-T - Blog Word gevonden op Google met E-E-A-T - Blog
Geschreven door Yoeri van Oostrom op 19-03-2024

De volgende stap zetten om dankzij E-E-A-T op Google gevonden te worden

Doe je keihard je best om gevonden te worden op Google, maar lukt het niet? Dat kan wel eens komen omdat je niet hoog genoeg scoort op de E-E-A-T richtlijnen van Google. In deze blog zullen we je meenemen in hoe je E-E-A-T kan inzetten om jouw website of webshop beter vindbaar te maken op Google.

WAT IS E-E-A-T?

Google heeft kwaliteitseisen opgesteld om ervoor te zorgen dat hun zoekresultaten antwoord geven op de hulpvraag, afkomstig is van een expert, komt van een betrouwbare website en up-to-date is. Dit doen ze aan de hand van de E-E-A-T richtlijnen:

  • Expertise (kennis) - Hoeveel kennis heb jij van dit onderwerp?
  • Experience (ervaring) - Heb jij relevante ervaring met dit onderwerp?
  • Authoritativeness (gezag) - Word jij erkend door anderen als autoriteit binnen dit onderwerp?
  • Trust (vertrouwen) Ben jij eerlijk en betrouwbaar?
Word gevonden op Google met E-E-A-T - Wat is E-E-A-T

DE FACTOREN IN 2024 WAAR GOOGLE JOUW CONTENT OP BEOORDEELT

Het is belangrijk om te weten waar Google op let bij het oordelen van jouw content. Daarom hebben we voor jou elke factor in de E-E-A-T richtlijnen ingedeeld. De cijfers zijn afkomstig van de maand januari van 2024 en gebaseerd op een doorlopende studie van Googles algoritme door First Page Sage, het grootste SEO-bedrijf in de VS.

Expertise

Laat zien dat je dé expert bent over het onderwerp en de juiste trefwoorden kan gebruiken in de meta omschrijvingen om de zoekopdracht te beantwoorden. 

Belangrijke factoren binnen de richtlijn Expertise

Ervaring

Laat zien dat je actief betrokken bent bij het onderwerp en continu ervaring opdoet. Houd de informatie up-to-date.  

Belangrijke factoren binnen de richtlijn Ervaring

Gezag

Weet hoe je de aandacht van zowel zoekmachines als bezoekers kan trekken. De hoeveelheid en kwaliteit van backlinks zijn een sterke indicator van jouw gezag. Help zoekmachines jouw website beter te begrijpen met een duidelijke schema mark-up.  

Belangrijke factoren binnen de richtlijn Gezag

Vertrouwen

Vertrouwen in content worden versterkt door hoge interactie en betrokkenheid van bezoekers. De betrouwbaarheid van de informatie is essentieel voor een positieve ervaring. Veilige, mobielvriendelijke websites met snelle laadtijden verbeteren niet alleen de gebruikerservaring, maar bouwen ook vertrouwen op bij bezoekers. Intern navigeren via links draagt bij aan een gestructureerde en betrouwbare website en is onmisbaar voor zowel gebruikersgemak als zoekmachineoptimalisatie.

Belangrijke factoren binnen de richtlijn Vertrouwen

Conclusie

Alle vier de onderdelen (Expertise, Ervaring, Gezag en Vertrouwen) zijn bijna even belangrijk. Dit betekent dat je niet alleen ervaring moet hebben over het vakgebied, maar mensen moeten ook zien dat je weet waarover je praat, je moet betrouwbaar zijn en mensen moeten je serieus nemen. Wil je online gevonden worden met je content, kan je dus geen stappen overslaan in het laten zien dat jouw content aan deze vier onderdelen voldoet! 

Belang van E-E-A-T

Wat betekent E-E-A-T voor mijn website of webshop?

Wil je gevonden worden op Google? Dan is alleen een sterke SEO-strategie niet voldoende. Je moet aantonen dat jouw website de zoekintentie van de bezoeker kan beantwoorden met betrouwbare informatie van hoge kwaliteit. Google waardeert websites die betrouwbare en gezaghebbende informatie bieden. Dit betekent dat je niet alleen moet zorgen voor accurate en up-to-date informatie, maar ook moet werken aan het versterken van je online reputatie door middel van kwalitatieve backlinks, positieve gebruikersrecensies en bewijzen dat jij de expertise en kennis in huis hebt. Overtuig de bezoeker én Google waarom jij het beste antwoord kan geven op een zoekintentie. Hoe beter jij dit doet, hoe dichter jij de bal voor het doel legt om je pagina's te laten scoren!

Zeggen we vaarwel tegen automatisch gegenereerde teksten dankzij E-E-A-T?

Het korte antwoord is: ja. Automatisch gegenereerde inhoud zorgt nu nog vaak voor willekeurig aan elkaar geplakte stukken tekst, zinloze herhalingen van trefwoorden of onleesbare, grammaticaal incorrecte zinnen die de plank mis slaat. Daarom zal gegenereerde content niet snel aan de kwaliteitscriteria van E-E-A-T voldoen. Hier zitten wel twee hele grote maar...'s op. 

Het lange antwoord

Maar... Als automatisch gegenereerde teksten zorgvuldig gemaakt worden, een duidelijk doel dienen, unieke inzichten bieden of worden aangevuld door menselijke schrijvers, is het mogelijk dat de teksten waarde toevoegen en bruikbaar zijn als content. Als tweede maar... is dat automatisch gegenereerde content van steeds hoger kwaliteit is, waardoor het moeilijker te onderscheiden wordt van menselijk werk. Het belangrijkste is dat er van contentmakers wordt verwacht dat ze zich richten op het creëren van inhoud die een positieve bijdrage levert aan de gebruikerservaring en de zoekintentie van hun doelgroep beantwoordt, of ze nu gebruik maken van AI of niet.

5 PRAKTISCHE TIPS VOOR HET IMPLEMENTEREN VAN E-E-A-T BINNEN JOUW WEBSITE OF WEBSHOP

1: Gebruik je "over ons"-pagina om jouw ervaring en kennis te bewijzen
Vertel waarom jij de beste keus bent, hoe professioneel jouw medewerkers zijn, hoeveel jaar ervaring jouw bedrijf heeft, over welke keurmerken en certificeringen je beschikt. Hier pak je direct elke richtlijn binnen E-E-A-T mee!

2: Herinner je klanten meermaals waarom ze voor jou moeten kiezen
Laat de USP's waarom iemand voor jouw bedrijf moet kiezen op elke pagina terugkomen. Dit helpt niet alleen je bezoeker te overtuigen, maar heeft ook veel impact op de richtlijnen Vertrouwen en Expertise van een pagina.

3: Deel wat anderen over jouw bedrijf zeggen
Maak gebruik van recensies, referenties, reviews en nieuwsartikelen. Laat zien dat degenen die de bezoeker voor zijn gegaan tevreden zijn geweest met jouw website/webshop! Hier scoor je enorm veel punten mee op de richtlijn Gezag!

4: Zorg ervoor dat de klant gemakkelijk contact met je op kan nemen
Maak het contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld door meerdere vormen van contactmogelijkheden op je contactpagina te zetten of een makkelijk te gebruiken leadbot. Zet hier duidelijk neer hoe snel je reageert! Op die manier scoor je gemakkelijk punten op het richtlijn Vertrouwen. 

5: Maak het zoeken voor je klanten en Google zo gemakkelijk mogelijk
Zorg ervoor dat het antwoord van de zoekintentie bovenaan staat. Deel je pagina's begrijpelijk in voor Google én de bezoeker. Kan de bezoeker het antwoord niet binnen 5 seconden vinden? Dan verlies je hem! Dit heeft een grote impact op het richtlijn Vertrouwen!

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het inzetten van de E-E-A-T richtlijnen voor jouw website of webshop? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van experts staat klaar om je te helpen en te ondersteunen. Neem vandaag nog contact op; we helpen je graag verder!

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.