Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

YouTube optimalisatie in 7 stappen

31-05-2013

YouTube is één van de belangrijkste zoekmachines in de wereld. Dagelijks zijn er miljoenen mensen op zoek naar een video over een product dat hen interesseert.

Update 01-02-2016: Omdat de wereld niet stil staat hebben wij onlangs een nieuw inventarisatie gedaan van de mogelijkheden met Youtube en zijn tot een extra tip gekomen. Lees hier hoe je YouTube effectief inzet in 8 stappen.

Een voorbeeld? Deze video is 67.258.350 keer bekeken!

Wat is YouTube optimalisatie?

YouTube optimalisatie houdt in dat u de video’s optimaliseert, zodat ze vindbaar worden in Google en YouTube. Door deze vindbaarheid zal uw video vaker getoond worden wanneer iemand op zoek is naar het onderwerp van uw video. In de onderstaande stappen lichten we toe hoe u uw video vindbaar kunt maken.

De Consumentenbond heeft het goed voor elkaar. Wanneer we zoeken op iPhone review dan staan ze met hun video binnen de top 10 in Google.

YouTube optimalisatie Consumentenbond.

Stap 1: Videonaam wijzigen (RAW bestand)

De YouTube optimalisatie begint al voor het uploaden van de video. Het originele bestand (ook wel RAW bestand) heeft vaak een onduidelijke naam. Deze kunt u aanpassen in een naam waarin uw belangrijkste zoekwoord in voorkomt.

Bijvoorbeeld: De Consumentenbond wil haar video optimaliseren op “Apple iPhone 5”. De naam van de video kunnen ze dan voor het uploaden wijzigen naar “Apple iPhone 5”.

Stap 2: Goede titel en beschrijving

De titel en beschrijving zijn van grote invloed op hoeveel views uw video krijgt. Dit door twee redenen:

  1. Ze wegen zwaar mee in de ranking (hoe hoog uw video scoort in YouTube en Google).
  2. Men bepaalt aan de hand van de titel en beschrijving of ze de video bekijken.

 

 

 

De titel van uw video moet beginnen met de door u geselecteerde zoekterm. Het is namelijk zo dat de eerste woorden in een titel het belangrijkste zijn. Wat ook goed is voor meer resultaat uit uw YouTube kanaal is het toevoegen van uw URL in de video titel. Dit heeft geen positief of negatief effect op de YouTube ranking, maar zorgt er wel voor dat mensen uw website leren kennen.

Ook in de beschrijving moet de zoekterm enkele keren voorkomen. Het is wederom het beste wanneer u de zoekterm vooraan zet. Belangrijk: Zorg ervoor dat u de titel en beschrijving tijdens het uploaden goed instelt. Dan wordt de video van begin af aan optimaal geïndexeerd.

Youtube optimalisatie Coolblue

Coolblue heeft haar review van de Sony Xperia Z goed geoptimaliseerd. Zowel de titel als beschrijving beginnen met de belangrijkste zoekterm, namelijk “Sony Xperia Z”. Dankzij de optimalisatie is de video in 3 maanden wel 28.078 keer weergegeven!

Stap 3: De juiste Categorie & Tags

Tags en categorieën zijn essentieel voor een goede YouTube optimalisatie. Sla deze stap dan ook nooit over. Bij het selecteren van de tags en categorieën is het belangrijk dat ze zo relevant mogelijk zijn aan uw video.

Het toevoegen van tags heeft niet veel invloed op de vindbaarheid binnen Google (www.google.nl). Wel is het een must om vindbaar te worden in YouTube zelf. Wanneer er teveel tags worden gekoppeld, dan kan Google dit zien als spam. Koppel dus alleen relevante tags en maximaal 10 tot 15.

Basis YouTube Optimalisatie

De drie stappen hierboven omschreven vormen de basis van YouTube optimalisatie. Dus niet meer lukraak een video uploaden, maar zorgvuldig de drie stappen doorlopen:

  1. Videonaam wijzigen (RAW bestand)
  2. Goede titel en beschrijving toevoegen
  3. De juiste categorieën en tags koppelen

 

 

 

YouTube optimalisatie voor gevorderden

Om niet alleen binnen YouTube vindbaar te worden, maar ook in de organische resultaten van de zoekmachine Google, zijn de onderdelen van de YouTube optimalisatie voor gevorderden erg belangrijk:

  1. Een transcript bestand (ondertiteling voor je video)
  2. YouTube favorieten/ afspeellijst
  3. Interactie/ reacties
  4. YouTube likes en views

 

 

 

 

Stap 4: Een transcript bestand (ondertiteling)

De reguliere zoekmachine optimalisatie voor websites in zoekmachines als Google werkt grotendeels op basis van content. Aan de hand van de content kan Google bepalen waar de website over gaat en op deze manier vaststellen of de website relevant is aan een bepaalde zoekterm. YouTube kan video’s (nog) niet lezen. Daarom moeten we op een andere manier leesbare content voor YouTube toevoegen, zodat de video zoekmachine beter weet waar de video over gaat.

De beste manier om deze content toe te voegen is door middel van ondertiteling op basis van een transcript. Het transcript is een bestand waarin de tekst en timing gecombineerd worden, zodat de juiste ondertiteling op het juiste moment wordt getoond.

Update 28-09-2016: Voor het ondertitelen van YouTube video's lees dan ons laatste blog over: Voeg ondertiteling toe aan je YouTube video's

Het maken van een transcript kan het best gebruikmakend van het gratis programma Amara. Met Amara kan je ondertiteling typen terwijl je de video kijkt en het wordt automatisch omgezet tot een voor YouTube geschikt transcript. Dit transcript kan vervolgens in/bij de video worden gezet onder de video-instellingen.

Youtube optimalisatie Autoweek

Autoweek gebruikt Engelse ondertiteling om wereldwijd beter vindbaar te worden. Hierdoor heeft hun populairste video 1.689.599 views gekregen!

Stap 5: YouTube favorieten

Wanneer een video als favoriet wordt aangeduid dan bevordert dit de YouTube optimalisatie. Zorg er dus in ieder geval voor dat u uw eigen video’s onder favorieten zet. Verder bent u afhankelijk van het publiek.

Stap 6: Interactie en reacties

Interactie toont interesse. Daarom is veel interactie rondom uw video van essentieel belang. Stimuleer dit door uw video op meerdere Social Media kanalen te delen. Ook is het aan u om het gesprek op gang te houden. Reageer dus op leuke wijze actief op berichten van uw kijkers.

Stap 7: Likes en views

De twee onderdelen die het minst van belang zijn, zijn de likes en views. Toch hebben ze enige invloed. Zorg dus voor een kwalitatief hoogwaardige video en stimuleer mensen om de video te liken door ze hierop te attenderen.

De reden waardoor deze onderdelen het minst belangrijk zijn is wanneer alle bovengenoemde acties goed worden uitgevoerd, het logisch is dat je veel likes en views krijgt. Wilt u meer informatie over YouTube optimalisatie of heeft u een vraag? Bel dan naar 0184-424400 en vraag naar Edwin (Internet Marketeer bij Internetbureau AddVision).

Meer uit uw website halen?

Meer resultaat uit uw website halen, bekijk dan onze dienst website bouwen. Wij gaan graag voor u aan de slag om de top te bereiken.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina