Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Youtube voor bedrijven

22-09-2011

YouTube is het grootste videokanaal ter wereld en wordt voor vele verschillende toepassingen gebruikt. Wij gaan u leren in te spelen op de mogelijkheden die YouTube biedt. Allereerst behandelen we YouTube voor webshops. Daarna gaan we ons verdiepen in de theorie achter een goed YouTube kanaal voor B2B dienstverleners. 

Update 01-02-2016: Bekijk ons blog over YouTube optimalisatie in 8 stappen waarbij we een concreet 8-stappenplan formuleren voor u om aan de slag te gaan met YouTube.

Update 28-09-2016: Beter vindbaar worden met je YouTube video's? Voeg dan ondertiteling toe. Lees ons laatste blog over het toevoegen van ondertiteling aan je video's.

 

Een Youtube kanaal voor webshops

Vele mensen zoeken reviews van producten die ze willen gaan aanschaffen op YouTube. Als u een webshop eigenaar bent is dit ideaal om op in te spelen. De 2 factoren die u aan uw webshop zullen verbeteren zijn de vindbaarheid en de betrouwbaarheid. Hieronder leest u hoe het verbeteren van de vindbaarheid en betrouwbaarheid in zijn werk gaat.

Vindbaarheid
YouTube video's worden niet alleen geïndexeerd in YouTube maar ook in Google. Als u de omschrijving van uw video goed indeelt, dan is de kans groot dat uw video's bovenaan de zoekresultaten in YouTube komt. Als dit eenmaal het geval is, dan wordt de video ook geïndexeerd in de organische zoekresultaten van Google.

Betrouwbaarheid
Als u een video maakt over een product dat u in uw webshop verkoopt, dan verhoogt dit de betrouwbaarheid van uw webshop. De bezoekers zien dat u verstand heeft van de producten die u verkoopt. Tevens is een persoonlijke video op een webshop goed om het gezicht achter de webshop te laten zien.

Meer omzet
De combinatie van betere vindbaarheid en goede betrouwbaarheid zorgt voor meer omzet. Bezoekers komen sneller en vaker op uw website en krijgen het idee dat u over de juiste middelen en kennis beschikt om een goed product te leveren.

Waar moet de video aan voldoen?
Eigenlijk is een review niet meer dan de productomschrijving die op uw website staat. Neem een representatieve achtergrond, zet de camera aan en omschrijf het product zo goed en helder mogelijk. De vragen die u moet beantwoorden in de video zijn:

  • Wat zijn de voordelen van het product?
  • Waar kan ik het product voor gebruiken?
  • Waarom moet ik het product bij jullie bestellen?

Een goed voorbeeld van YouTube voor webshops

Een Youtube kanaal voor B2B dienstverleners

Een goed YouTube kanaal voor B2B dienstverleners is lastiger dan een YouTube kanaal voor een webshop. De functie waar een YouTube kanaal van een webshop op in moet spelen is duidelijk. Ze moeten goede en interessante productinformatie bieden. Mensen zoeken echter bijna nooit naar reviews van diensten. Op welke functie van YouTube moet een dienstverlener dan inspelen...

Kennis delen
De functie waar een dienstverlener op in moet spelen is het informeren van bezoekers door kennis te delen. Veel mensen zijn op zoek naar oplossingen op YouTube. Geef antwoord op hun vragen die ze voorleggen door middel van een zoekopdracht in de zoekbalk van YouTube. Voor nadere toelichting geef ik hieronder een voorbeeld:

Voorbeeld

Uitgangspunt
Wij zijn een internetbureau dat onder andere Google optimalisatie aanbiedt. We willen klanten werven door middel van YouTube.

Targetting
Wij richten ons op bezoekers van YouTube die zich afvragen hoe ze hoger in de Google ranking kunnen komen. Deze zullen zoeken in de zoekbalk van YouTube naar Google ranking, Google optimalisatie of hoger in Google.

Inhoud van de video

  • Hoe Google zijn ranking bepaalt
  • Hoe de YouTube bezoeker daarop in kan spelen
  • Wat Internetbureau AddVision voor de bezoeker kan betekenen
  • Behaalde resultaten
  • Contactinformatie

Kennis delen lijkt misschien op het eerste gezicht gevaarlijk. Wanneer je weet hoe iets moet heb je de dienstverlener niet meer nodig. Toch blijkt dit in de praktijk juist niet zo te werken. Door kennis te delen laat je zien dat je ergens echt verstand van hebt. Goed om te weten wanneer je het toch liever wilt uitbesteden, maar ook wanneer je na het uitvoeren van de adviezen een partner zoekt om nog verder te gaan.

Goed voorbeeld van YouTube voor B2B toepassing

Het YouTube kanaal aanmaken

Google account aanmaken
Allereerst moet u een account aanmaken. Ook als u al een Google account heeft raden wij aan deze stappen te volgen, zodat u een nieuwe gebruikersnaam krijgt.

  • Ga naar www.youtube.com
  • Klik rechtsboven op Account aanmaken
  • Volg de rest van de stappen

TIP: Zorg ervoor dat alle gebruikersnamen en e-mail adressen zijn afgestemd op uw bedrijf als u het account zakelijk wilt gebruiken.

Een Youtube kanaal
Zodra u uw account heeft aangemaakt kunt u rechtsboven op de homepage van YouTube inloggen.

Om uw kanaal te bewerken volgt u de volgende stappen:

  • Log in op Youtube.com
  • Klik rechtsboven op uw gebruikersnaam
  • Vervolgens selecteert u kanaal
  • Bewerk uw kanaal door middel van de balk bovenaan op uw kanaal en door middel van de bewerk knopjes in uw kanaal

TIP: Zorg ervoor dat u goede keywords gebruikt in uw beschrijving. Hierdoor zal uw kanaal vaker gevonden worden.

Uw video uploaden

Naast de zoekbalk kunt u uploaden kiezen. Klik hierop en volg de stappen. Zijn de aanwijzingen dusdanig duidelijk dat u geen moeite zal hebben met het uploaden van een video.

Video optimaliseren

Om de vindbaarheid van de video te verhogen hebben wij tips voor u verzameld om zo nog beter te gaan scoren vanuit uw YouTube video's. Lees in laatste blog alles over beter vindbaar worden in YouTube in 8 stappen.

TIP: Als u de video nog wilt bewerken dan kunt u de optie privé selecteren. Op deze manier wordt uw video nog niet weergegeven terwijl u de video door middel van de YouTube bewerk functie bewerkt.

Video bewerken
YouTube heeft een functie ingebouwd waarmee u een video kunt bewerken. Dit is een redelijk uitgebreide mogelijkheid waarmee u de video's kunt verbeteren en fouten eruit kunt knippen. Klik hiervoor op de uitgebreide handleiding.

Meer uit uw site halen?

Wilt u meer uw website of webshop halen dan bent u aan het juiste adres. Wij helpen u graag naar de top met behulp van goed design, solide bouw en visie op resultaat. Lees snel verder over webshop laten bouwen of website laten bouwen.

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vacature: Online Marketeer
02-10-2018 Vacature: Online Marketeer
 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
03-09-2018 Binnen 2 jaar zal 30% van de zoekopdrachten via Google Assistant gaan. Word jij dan ook gevonden?
 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
17-07-2018 50% van de B2B zoekopdrachten is via de mobiel (bron: Google)
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina