Doe je keihard je best om gevonden te worden op Google, maar lukt het niet? Dat kan wel eens komen omdat je niet hoog genoeg scoort op de E-E-A-T richtlijnen van Google. In deze blog zullen we je meenemen in hoe je E-E-A-T kan inzetten om jouw website of webshop beter vindbaar te maken op Google.
Google heeft kwaliteitseisen opgesteld om ervoor te zorgen dat hun zoekresultaten antwoord geven op waar jij naar zoekt. Google kijkt of deze afkomstig is van een expert, komt van een betrouwbare website en up-to-date is. Dit doen ze aan de hand van de E-E-A-T richtlijnen:
Het is belangrijk om te weten waar Google op let bij het beoordelen van jouw content. Daarom hebben we, speciaal voor jou, de factoren op een rijtje gezet. Zo weet je precies waar je rekening mee kunt houden tijdens het maken van je content. Zo is er een doorlopende studie geweest van het Google algoritme door First Page Sage, het grootste SEO-bedrijf in de VS. Daaruit hebben we de volgende punten voor je:
Het is belangrijk dat je laat merken aan je bezoeker dat jij dé expert bent over het onderwerp. Zorg ervoor dat je content aansluit bij waar de doelgroep naar zoekt. Regel bijvoorbeeld een auteurspagina over de schrijver van het artikel of pagina. Of laat in een aantal korte zinnen weten wáárom deze persoon verstand heeft van het onderwerp. Content die het beste aansluit bij de zoekterm, komt natuurlijk hoger in de ranking.
Laat je bezoeker zien dat je betrokken bent bij het onderwerp. Je doet continue ervaring op, dit moet je aan je bezoeker meegeven. Zorg er dus voor dat je informatie altijd up-to-date is en dat je verhalen verteld die je zelf hebt meegemaakt.
Weet hoe je de aandacht van zowel je bezoekers, als de zoekmachines kan trekken. De hoeveelheid en kwaliteit van backlinks (een hyperlink van een andere website naar een website) zijn sterke indicatoren van jouw gezag. Zorg er dus voor dat je goede zoekwoorden verwerkt in je meta title en -description en een duidelijke schema mark-up hebt.
Het vertrouwen in content wordt versterkt door hoge interactie en betrokkenheid van je bezoekers. Betrouwbare informatie is essentieel voor een positieve ervaring. Veilige, mobielvriendelijke website met snelle laadtijden verbeteren de gebruikerservaring én bouwen vertrouwen op bij je bezoekers. Je website navigeren door interne links toe te voegen draagt bij aan een gestructureerde en betrouwbare website en is onmisbaar voor zowel gebruikersgemak als zoekmachineoptimalisatie.
Wil je gevonden worden op Google? Dan is alleen een sterke SEO-strategie niet voldoende. Je moet aantonen dat jouw website de zoekintentie van de bezoeker kan beantwoorden met betrouwbare informatie van hoge kwaliteit. Google waardeert websites die betrouwbare en gezaghebbende informatie bieden. Dit betekent dat je niet alleen moet zorgen voor accurate en up-to-date informatie, maar ook moet werken aan het versterken van je online reputatie door middel van kwalitatieve backlinks, positieve gebruikersrecensies en bewijzen dat jij de expertise en kennis in huis hebt. Overtuig de bezoeker én Google waarom jij het beste antwoord kan geven op een zoekintentie. Hoe beter jij dit doet, hoe dichter jij de bal voor het doel legt om je pagina's te laten scoren!
Het korte antwoord is: ja. Automatisch gegenereerde inhoud zorgt nu nog vaak voor willekeurig aan elkaar geplakte stukken tekst, zinloze herhalingen van trefwoorden of onleesbare, grammaticaal incorrecte zinnen die de plank mis slaan. Daarom zal gegenereerde content niet snel aan de kwaliteitscriteria van E-E-A-T voldoen. Hier zitten wel twee hele grote 'maar's' op.
Want.. als automatisch gegenereerde teksten zorgvuldig gemaakt worden, een duidelijk doel dienen, unieke inzichten bieden of worden aangevuld door menselijke schrijvers, is het mogelijk dat de teksten waarde toevoegen en bruikbaar zijn als content. Als tweede maar... is dat automatisch gegenereerde content van steeds hoger kwaliteit is, waardoor het moeilijker te onderscheiden wordt van menselijk werk. Het belangrijkste is dat er van contentmakers wordt verwacht dat ze zich richten op het creëren van inhoud die een positieve bijdrage levert aan de gebruikerservaring en de zoekintentie van hun doelgroep beantwoordt, of ze nu gebruik maken van AI of niet.
1: Gebruik je "over ons"-pagina om jouw ervaring en kennis te bewijzen
Vertel waarom jij de beste keus bent, hoe professioneel jouw medewerkers zijn, hoeveel jaar ervaring jouw bedrijf heeft, over welke keurmerken en certificeringen je beschikt. Hier pak je direct elke richtlijn binnen E-E-A-T mee!
2: Herinner je klanten meermaals waarom ze voor jou moeten kiezen
Laat de USP's waarom iemand voor jouw bedrijf moet kiezen op elke pagina terugkomen. Dit helpt niet alleen je bezoeker te overtuigen, maar heeft ook veel impact op de richtlijnen Vertrouwen en Expertise van een pagina.
3: Deel wat anderen over jouw bedrijf zeggen
Maak gebruik van recensies, referenties, reviews en nieuwsartikelen. Laat zien dat degenen die de bezoeker voor zijn gegaan tevreden zijn geweest met jouw website/webshop! Hier scoor je enorm veel punten mee op de richtlijn Gezag!
4: Zorg ervoor dat de klant gemakkelijk contact met je op kan nemen
Maak het contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld door meerdere vormen van contactmogelijkheden op je contactpagina te zetten of een makkelijk te gebruiken leadbot. Zet hier duidelijk neer hoe snel je reageert! Op die manier scoor je gemakkelijk punten op het richtlijn Vertrouwen.
5: Maak het zoeken voor je klanten en Google zo gemakkelijk mogelijk
Zorg ervoor dat het antwoord van de zoekintentie bovenaan staat. Deel je pagina's begrijpelijk in voor Google én de bezoeker. Kan de bezoeker het antwoord niet binnen 5 seconden vinden? Dan verlies je hem!
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het inzetten van de E-E-A-T richtlijnen voor jouw website of webshop? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van experts staat klaar om je te helpen en te ondersteunen. Neem vandaag nog contact op; we helpen je graag verder!