Internetbureau AddVision
Internetbureau AddVision
Stationspark 980
3364 DA Sliedrecht
0184 42 44 00 - info@addvision.nl
De top bereiken met internet? Wij gaan tot het uiterste!

 
search

Google Assistant wordt steeds populairder

Google Assistant wordt steeds populairder - Blog Google Assistant wordt steeds populairder - Blog
Geschreven door Leonard op 03-09-2018 Het jaar 2018 kunnen we afstrepen. Een jaar waarin veel is gebeurd. Maar waar hebben wij Nederlanders het meest naar gegoogled in het afgelopen jaar? In deze blog lees je alles over de top 5 meest geraadpleegde zoektermen en de kansen van vraaggestuurde zoekopdrachten in 2019.

Leestijd: 5 minuten

De Google Assistant is er nu ook in het Nederlands! Verwacht wordt dat binnen een kleine 2 jaar voor 30% van de zoekopdracht zal gaan via deze spraaktechnologie. Grote partijen zoals bol.com, Albert Heijn en Jumbo komen al met hun eigen dienst die je met je stem kunt besturen. Voorkom dat je achterloopt op deze ontwikkeling en ontdek de kansen van Google Assistant voor uw bedrijf!


Wat is de ‘Google Assistant’?

De Google Assistant is de spraaktechnologie van Google. De technologie wordt gebruikt in combinatie met een apparaat, denk aan een smartspeaker, smartphone, tablet of Chromebook. Zeg simpelweg ‘Oké Google’ en stel vervolgens je vraag of laat Google een actie voor je uitvoeren.

Wat kan de Google Assistent?

Google Assistant biedt een scala aan mogelijkheden, denk aan: 

  • Het weerbericht voorlezen
  • Je radio afspelen
  • Een recept voor je zoeken
  • Je vluchtstatus checken
  • Eens sms verzenden
  • Een afspraak zetten in je agenda
  • Je wekker zetten
  • Etc

De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos.

Hoe gebruiken bedrijven de Google Assistant?

Bekenden bedrijven komen met een eigen dienst (een Action on Google). Zo kan de dienst van Albert Heijn je vertellen wat in de bonus is en welke ingrediënten nodig zijn voor een bepaald gerecht, vervolgens zet de Google Assistant deze op je boodschappenlijstje. Met de dienst van KLM kan je een vlucht zoeken en bij bol.com kan je cadeautjes zoeken.

In welke mate wordt de Google Assistant gebruikt?

Van de volwassenen in de VS heeft 1 op de 5 toegang tot een smartspeaker. In het begin van 2010 had 22% van de Nederlanders, vanaf 12 jaar, een smartphone. Nu de Google Assistant ook in het Nederlands beschikbaar is zal het gebruik hiervan alleen maar toenemen. Zodra de smartspeaker van Google zelf, de Google Home, ook in ons land verkocht gaat worden zal het gebruik van Google Assistant helemaal toenemen.

De verschillen van de Google Assistant t.o.v. de normale Google zoekmachine

Wanneer we het gebruik van de zoekmachine van Google vergelijken met de Google Assistant, dan zien we dat we bij de assistent volzinnen gebruiken. In plaats van te zoeken op ‘appeltaart bakken’ vragen we nu aan de assistent: ‘Hoe bak ik een appeltaart?’. Met deze nieuwe manier van zoeken naar informatie moet rekening gehouden worden bij content creatie.

Het verschil tussen objectieve en subjectieve vragen

Ook valt op dat het geven van antwoorden op feitelijke zoekopdrachten de assistant makkelijker afgaat dan subjectieve vragen. Bijvoorbeeld de vraag: “Wanneer is Internetbureau AddVision opgericht?” vindt de assistant makkelijker te beantwoorden dan; “Wat is het beste internetbureau van Nederland?” Al weten we allemaal het antwoord op de tweede vraag ;-)

De kansen van de Google Assistant

Omdat zoekopdrachten via spraaktechnologie vaker uit volzinnen bestaan is het aan te raden om de content op je website hierop te optimaliseren. Zorg ervoor dat je website antwoord geeft op vragen. Gebruik hierbij de 5 w’s en de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kopjes van deze blog dan zie je dit terugkomen. Ook zogenoemde ‘microdata’ wordt belangrijker, denk hierbij aan locatie en openingstijden.

Is de content op je website klaar voor spraak gestuurde zoekopdrachten? Laat ons meedenken!

Neem direct contact op
Vrijblijvend, binnen 24 uur een idee van de kosten.