Blog

Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Stilstaan is achteruitgaan. 
Wij houden je op de hoogte en bieden je inspiratie en tips voor meer resultaat.  

Zoekwoord analyse

02-11-2011

Het uitvoeren van een goede zoekwoordanalyse is van groot belang voor een goed optimalisatietraject. Omdat er veel van de gekozen zoekwoorden afhangt, gaan we u adviseren in hoe u de  juiste zoekwoord analyse uit kunt voeren.

Als u op de hoogte gehouden wilt worden van deze artikelen kunt u naar de Facebook Fanpage van Internetbureau AddVision gaan en de pagina aanklikken. Zodra we een nieuw artikel plaatsen ontvangt u dan een melding.

De juiste zoekwoordanalyse

We leggen deze week uit hoe u op de meest efficiënte wijze de juiste zoekwoorden kunt bepalen. We beginnen met een intern onderzoek. Vaak is dit een grote bron van inspiratie om de juiste zoekwoorden te bepalen.

Interne zoekwoordanalyse

Hieronder ziet u een aantal punten die u kunt uitvoeren om zoekwoorden te bepalen door middel van interne informatie.

Om te beginnen

  • Noteer merknamen, productnamen of namen van diensten die u levert.
  • Vraag uzelf af hoe de consument deze producten of diensten noemt.
  • Maak combinaties en variaties op de eerder gedefinieerde zoektermen.

Als het goed is heeft u nu een long-list met zoekwoorden die relevant zijn voor uw producten of diensten. We gaan deze long-list nu behandelen en ons doel is 10 goede zoekwoorden over te houden, zodat u 10 pagina's kunt optimaliseren.

Hulpprogramma voor zoekwoordanalyse

Om de kwaliteit van de eerder geselecteerde zoekwoorden te bepalen gaan we nu het hulpprogramma van Google gebruiken. Bezoek hier het hulpprogramma voor zoekwoord analyse

Voer de eerder gedefinieerde zoekwoorden in (1 per regel) en vink links op de pagina onder opties voor zoekwoorden "woordgroepen" aan. De optie "woordgroepen" zorgt ervoor dat u betere resultaten krijgt. 

De resultaten van de zoekwoordanalyse

We gebruiken de keywords tool voornamelijk om te bepalen of er überhaupt wel op de zoekwoorden wordt gezocht. Ook is het een erg handige tool om er meer zoekwoorden vandaan te halen. Klik door de resultaten en selecteer de zoekwoorden die relevant voor u zijn. Deze kunt u vervolgens exporteren naar Excel en toevoegen aan de long-list. Zoekwoorden waar niet op wordt gezocht kunt u verwijderen uit de long-list.

Natuurlijk is het uiteindelijke doel om op een zoekwoord met veel zoekopdrachten per maand op nummer 1 te komen staan. Als u zelf uw website wilt optimaliseren dan is dit echter vaak een onrealistisch doel. Dit komt omdat veel van die zoekwoorden al bezet zijn door bedrijven die een partij als Internetbureau AddVision inhuren om hoger in Google te komen. Wel kunt u nog goed scoren op zoekwoorden die minder populair zijn. We gaan nu verder met het bepalen van goede zoekwoorden door middel van de KEI.

Zoekwoorden analyse door middel van de KEI

De KEI is een berekening waarmee u de kans dat u slaagt met een bepaald zoekwoord kunt inschatten. De KEI is niet bullet proof maar het geeft u een goed idee.

Hoe de Kei werkt

  1. Ga naar Google en zoek op “uwzoekwoord"
  2. Noteer het aantal resultaten (staat onder de zoekbalk)

Een KEI van boven de 0,04 rekenen wij als prima uitgangspunt.

De zoekwoorden bepalen

U heeft nu bepaalde gegevens, namelijk de zoekwoorden, het aantal zoekopdrachten per maand en de KEI. We gaan nu aan de hand van deze gegevens de juiste zoekwoorden bepalen.

  1. Is het rendabel om het zoekwoord te optimaliseren?
    Als er maar 10x per maand op de zoekterm wordt gezocht is het niet rendabel om een pagina voor dit zoekwoord te optimaliseren.
  2. Is het realistisch om dit zoekwoord te kiezen?
    Is de KEI dusdanig goed dat de kans groot is dat u op een goede positie komt te staan?
  3. Past het zoekwoord bij mijn website?

Het is belangrijk dat de bezoekers ook daadwerkelijk vinden waar ze op zoeken op uw website. Vraag uzelf daarom af of het zoekwoord bij uw website en bedrijf past. Als het zoekwoord niet goed aansluit op de website dan zullen bezoeker snel weg zijn en was het optimaliseren verspilde moeite.

De shortlistAls u de stappen in dit artikel heeft gevolgd zult u als het goed is in staat zijn geweest om goede zoekwoorden te achterhalen. Volgende week schrijven we een nieuw artikel waarin we uitleggen hoe u deze zoekwoorden op de juiste pagina kunt implementeren.

Hulp nodig bij het beter vindbaar maken van uw website?
Contacteer dan Internetbureau AddVision

Inspiratie en optimalisatie tips Laat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen!
Je kunt nieuwe blogs maandelijks per e-mail ontvangen.

 
 
 
Niet langer geïnteresseerd? Afmelden is eenvoudig en kan elk moment.
 Vindbaarheid YouTube video's verhogen? Voeg ondertiteling toe!
28-09-2016 Vindbaarheid YouTube video's verhogen? Voeg ondertiteling toe!
 Waarom je nog dit jaar mobielvriendelijk moet worden
05-09-2016 Waarom je nog dit jaar mobielvriendelijk moet worden
 Zo kies je een goede domeinnaam
25-08-2016 Zo kies je een goede domeinnaam
Aanmelden blogupdatesLaat je niet verrassen door nieuwe ontwikkelingen! Je kunt nieuwe blogs per e-mail ontvangen.

 
 
 
Deel deze pagina